Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Lednice obstará jídlo, kartáček zubaře: Česko dobývají chytré domácnosti

Autor: tmp - 
3. srpna 2016
06:01

Jdete metrem a reklama na billboardu vás osobně pozdraví a ještě nabídne slevu v obchodě, kde jste zakoupili košili před týdnem, lednička sama dokoupí zásoby a elektrický kartáček objedná majitele na prohlídku k zubaři. To není sci-fi, ale podle expertů na online kampaně již brzy denní realita. Co všechno o nás ví e-shopy již dnes? A co dalšího nás čeká v budoucnosti?

Stačí zabrousit na e-shop a v prohlížečích se už dnes reklama objevuje podle toho, jaký produkt si zákazníci prohlíželi v internetovém obchodě. „E-shopy už v současné době dokážou lehce zacílit na publikum podle preferencí a zájmů,“ řekl Blesk.cz Jaroslav Kaucký, Head of E-commerce Consulting ze společnosti Acomware. E-shopy mohou dobře cílit třeba díky sociálním sítím. Stačí „olajkovat“ stránku a internetové obchody vědí, co máte rádi. „Jejich nabídka pak bude pro vás atraktivnější, protože reklama je zacílená na to, co vás zajímá. To je v současné době mantra internetových obchodů,“ dodal Kaucký.

Experti na online kampaně získávají data o zákaznících několika způsoby: analyzují chování na internetu, v nákupním procesu a data se získávají také od třetích stran, tedy z internetových prohlížečů, vyhledávačů, médií, aplikací a dopomáhají k tomu také antivirové systémy. Když se tedy na internetu maminka dívá například po novém kočárku, už s tím specialisté umějí pracovat. Prohlížeče si „zapamatují“ cookies a produkt, který zákazníka nejvíce zaujal. Fotografie s nabídkou ceny poté automaticky „svítí“ třeba na facebookovém profilu uživatele.

Cookies nejsou jen sušenky

„Tomu se říká remarketing. V momentě, kdy přijdete do našeho e-shopu, tak už si vás označkujeme. Cookies je datová stopa přidělená každé unikátní IP adrese. Na základě této stopy víme, které stránky (produkty) nebo část nákupního procesu uživatel navštívil, a podle toho mu budeme zobrazovat reklamu,“ vysvětlil Kaucký.

Půjdete kolem reklamního banneru, který se propojí s IP adresou vašeho telefonu a najednou zazní: „Dobrý den, Petře, k té košili, kterou jste si pořídil včera, si můžete koupit s výhodnou slevou kravatu. V nabídce máme tyto nové barvy.“ Už dnes je zcela běžné, že když prší, na mobilních telefonech se objeví obchod, ve kterém lze zakoupit deštník, míní odborník.

Pračka si sama objedná prášek

Podle Jaroslava Kauckého vše spěje k samostatné digitální domácnosti. „Lednička bude objednávat jídlo podle vašich preferencí, dojde mléko a za chvíli k vám přijede kurýr s kartonem mléka. Stejně tak pračka bude sama objednávat prášek, když vám dojde,“ myslí si Kaucký. Budoucích možností je ale více. Mimo realitu není například zásobník se psím jídlem, který automaticky objednává granule, nebo elektrický kartáček, který bude schopen zařídit objednávku k dentistovi.

„Pokud jde o chytrou domácnost, v českých podmínkách jsou k dispozici systémy pro automatizaci provozu domu – ovládání tepla, osvětlení, komunikaci napříč domem nebo zábavu, kdy funguje jako svého druhu zábavní centrum. Nicméně pokud se bavíme o době, kdy začnou pračky samy objednávat prací prášek, ty jsou stále ještě vzdáleny dlouhé roky. Je možné, že většina těchto funkcí začne usnadňovat život až některé z příštích generací,“ dodal odborník.



andorea ( 3. srpna 2016 06:30 )

Tak to může být v metru zajímavé, až se do projektu chytrých bilboardů zapojí i sexshopy a budou adresně oslovovat zákazníky.

Zobrazit celou diskusi