Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Kam jdou miliony z rozhlasových poplatků? Třeba na špunty do uší a čistítka bot

Autor: David Budai - 
20. července 2016
05:27

Až 42 milionů korun může během čtyř let utratit Český rozhlas za propagační předměty, říká smlouva z roku 2012. Mají promovat vysílání, pořady i zajímavé projekty a tím zvyšovat poslechovost jednotlivých stanic. A za co se tedy koncesionářské poplatky utrácejí? Naposledy rozhlas nakoupil špunty do uší, píšťalky, plážové podložky, švýcarské nože nebo třeba balzámy na rty. Celkem za desítky tisíc korun.

Tři tisíce balónků, 1500 balzámů na rty, 500 nafukovacích míčů, 130 sypaných čajů a další necelá desítka nejrůznějších předmětů, celkem za 71 tisíc korun. Tak zní aktuální červencová objednávka Českého rozhlasu na propagační předměty. Vyplynulo to z kupní smlouvy, která je volně přístupná v nedávno spuštěném registru smluv.

Dalších 122 tisíc korun veřejnoprávní rozhlas utratil v červnu, v objednávce bylo například 50 souprav na čištění bot, tisíc krabiček zápalek, 300 chladivých a tepelných polštářků nebo 100 plážových podložek. Poněkud netypickou položkou jsou také špunty do uší. Že by se vysílání nedalo poslouchat?

„Aby propagační předmět mladé zaujal, musí být nejen „praktický“, ale také originální či vtipný, což se u zátek do uší povedlo. Máme na ně pozitivní ohlasy. K dispozici jsou například na koncertech či hudebních festivalech, kterých se Český rozhlas účastní,“ brání netradiční propagační předmět mluvčí rozhlasu Jiří Hošna. Podle něj jsou špunty v krabičce s logem a mají šňůrku, aby se neztratily. Celkem jich stanice nakoupila 1500 a utratila za ně přes 11 tisíc korun.

Miliony z našich kapes

V roce 2012 uzavřel Český rozhlas rámcovou kupní smlouvu s několika firmami, ve které stojí, že během čtyř let může na podobné propagační záležitosti utratit celkem 42,9 milionu korun. Tyto peníze jdou primárně z koncesionářských poplatků, které platí každá domácnost.

„Předměty, které si Český rozhlas objednává, slouží účelům dané stanice a reflektují její zaměření včetně cílových skupin posluchačů. Odkazují také často na jednotlivé pořady či projekty, které daná stanice chystá,“ vysvětluje Hošna.

Velká smlouva letos vyprší, veřejnoprávní rozhlas už však chystá novou. Minulý týden vypsal veřejnou zakázku na marketingové a reklamní služby v hodnotě 63 milionů korun, opět na čtyři roky. 15 milionů by mělo jít na marketingovou strategii, zbytek pak na marketingové aktivity s důrazem na regiony a různé akce pro lidi.

Co dalšího Český rozhlas nakoupil?

60 skleniček na vodu, cena 4097 korun

1200 dávkovačů na léky, cena 8748 korun

100 piknikových dek, cena 15550 korun

500 nafukovací míčů, cena 10500 korun

500 ořezávátek, cena 3250 korun

10 švýcarských kapesních nožů, cena 3080 korun

Bocian ( 17. října 2016 12:51 )

Proti koncesionářským poplatkům za ČT a ČRo nemá občan obrany. Mají to ti vydřiduši zákonem tak důkladně ošetřené, že občanovi zbývá pouze platit nebo exekuce. V podstatě je vše úplně obráceně než by mělo být. Občan by si měl sám rozhodovat jestli chce ČT podporovat nebo dá ty peníze třeba na charitu. Veřejnoprávní ČT dostává ročně na poplatcích cca. 7 miliard Kč a přitom je v rukou úzké skupiny kolem TOP 009 a ani v nejmenším se nechová veřejnoprávně. K jakémukoliv dění se vyjadřují redaktoři jejichž názor nikoho nezajímá a zváni jsou do ČT stále stejní výtečníci. Kalouskem počínaje a redakrůrkem Šídlem a Moravcem konče.

djaba ( 20. července 2016 20:57 )

Stanice , které nám Český rozhlas nabízí mají skladbu pořadů pro minoritní část posluchačů . Ostatně i název ROZHLAS sice vychází z tradice , nicméně je zastaralý . Dnes také neříkáme autům povoz , sporákům pec nebo třeba pluhu ruchadlo ,

jonn ( 20. července 2016 08:35 )

 10 švýcarských kapesních nožů, cena 3080 korun To koupily akorád pro sebe.

maryfox ( 20. července 2016 07:09 )

Žijeme v blázinci. Ale na toto vyhazovat peníze které někdo jiný těžce vydělal je fakt chucpe.

Zobrazit celou diskusi