Supermoderní vojenský letoun poprvé křižuje české nebe. Má konkurovat Američanům

Autor: ČTK - 
18. 7. 2016
14:41

Nákladní vojenský letoun KC-390 brazilské společnosti Embraer, na jehož výrobě se podílí Aero Vodochody, v pondělí zkušebně létá v ČR. Jde o první z dosavadních dvou prototypů. K zákazníkům se má dostat v první polovině roku 2018. Celkem Embraer počítá s vyrobením tří prototypů, příští rok očekává získání všech potřebných certifikátů.

Letoun přistál v sobotu na vodochodském letišti, v pondělí dopoledne byli na jeho palubě při zkušebním letu i zástupci české armády, při odpoledním letu ho bude zkoušet i český pilot.

Kontrakt na prodej letounu už uzavřela Brazílie, celkem se má jednat o 28 letounů,“ řekl ředitel strategie Aera Vodochody Damiano Cotula. Zájem o desítky letounů projevily i další státy včetně ČR. Česká armáda by mohla mít dva tyto letouny, kontrakt ale není uzavřený.

Sobotní přistání letounu bylo první v ČR. Jde o jeden ze zásadních projektů Aera Vodochody, které pro stroj vyrábí náběžnou hranu křídla, podílí se i na výrobě dveří, rampy a zadní části trupu. Letoun má být konkurencí pro americké stroje Hercules.

První prototyp letadla vzlétl loni v Brazílii, nyní poprvé letěl za Atlantik. V předchozích dnech byl k vidění na mezinárodním aerosalonu ve Farnborough u Londýna. Odlet letadla je plánovaný na úterý dopoledne, vydá se do Abú Zabí, kde zůstane dva dny, poté se vrátí do Brazílie.

Tankování za letu

Na výrobním programu se podílejí čtyři země: Brazílie, ČR, Argentina a Portugalsko. Nový armádní letoun má podle Cotuly velký potenciál, nyní se rozjíždí prodejní kampaň, zájem už projevilo několik států, výroba by mohla být i v řádech stovek strojů. Využít je lze pro zásobování armády, humanitární operace i další vojenské akce. Jeho náklad může vážit až 23 tun. Maximální rychlost je 860 kilometrů za hodinu, což je oproti Herculesu výrazně vyšší rychlost.

Vejde se do něj 80 vojáků nebo 64 parašutistů. Mezi jeho výhody patří technologie pro tankování za letu – KC-390 může jak doplnit palivo jiným letounům, tak sám za letu natankovat. Má také rampu, kterou je možné otevřít za letu. Cena nového stroje se odhaduje na 85 milionů dolarů (asi 2,1 miliardy Kč).

Testování letounu v letošním roce zahrnuje mimo jiné tankování za letu, testování vlastností za různých klimatických i tlakových podmínek a také podmínek pro transport a seskoky parašutistů.

Aero Vodochody je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. Nyní se zaměřuje na podporu svých konečných výrobků, letounů L-39, L-59 a L-159, a na vývoj nové generace proudového cvičného letounu – L-39NG. V Aeru Vodochody v současnosti pracuje zhruba 2000 lidí.

Doporučujeme
maIedivy2016 ( 18. července 2016 16:53 )

Na piiičoviny peníze jsou, ale na nemocné děti se musíme skládat.

flesch2z ( 18. července 2016 16:14 )

Nač budeme potřebovat 2 letouny tohoto typu, chystáme snad válku, nebo podepíšeme TTIP? Nač vyhazovat peníze za takové něco, co bychom neměli potřebovat a ani nechceme?

Zobrazit celou diskusi
Další videa