Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Podezřelé autodíly plní české e-shopy. Za volantem kvůli nim umírají tisíce lidí

Autor: sou - 
12. července 2016
05:00

Výřezové díly z nabouraných nebo kradených aut nebo jejich levné napodobeniny. Na to vše často spoléhají lidé v případě, že chtějí mít auto opravené co nejlevněji. Jejich kvalita je přitom stejně nízká jako jejich cena. Automobilový průmysl tím přichází až o 10 miliard ročně. Instalace takové dílu s sebou nese i nárůst závažných dopravních nehod. Za rok je jim přisuzováno až 40 tisíc mrtvých.

Na českých inzertních serverech se opět ve větší míře začaly objevovat podezřelé „náhradní díly“ na auta. Dokonce se objevily i specializované e-shopy. Většinou se ale jedná o takzvané výřezové díly – tedy kusy aut různých značek, které prodejci získávají z vážně nabouraných aut, pojišťovnou označených za totální škodu, nebo rozřezaných vozů pocházejících z trestné činnosti. 

„Nejčastěji se objevují například části karoserie. Některé servisy dají například na apel zákazníka, že chtějí mít co nejlevnější opravu. Vezmou tedy poškozenou část, vyříznou ji a na její místo pak dají výřezový díl. Já sám si například pamatuji ještě i dobu, kdy se sehnaly levné brzdné destičky, a když do daného auta nepatřily, tak se jednoduše obrousily do požadovaného rozměru,“ uvedl pro Blesk.cz dopravní expert Roman Budský.

Nekvalitním dílům se připisuje každoročně 40 tisíc mrtvých

Výjimkou není ale ani padělání náhradních dílů, které je celosvětově velkým byznysem. V Evropě je například odhadováno, že až 10 % dodávaných dílů je padělaných, na Středním východě se jedná až o 30 %, v Indii až o téměř 50 %. Jedná se především o olejové a vzduchové filtry, zapalovací svíčky, vnější osvětlení vozidel, tlumiče pérování, karosářské díly, brzdy a jejich součásti, ložiska, stěrače, airbagy, díly řízení.

„Ročně na světových silnicích umírá cca 1,3 milionu osob, dalších 30–50 milionů je zraněno. Celá tři procenta nehod jdou na vrub nekvalitních náhradních dílů. To ovšem znamená, že téměř 40 tisíc osob umírá zbytečně,“ upozornil Budský. 

Producenti těchto nekvalitních produktů pocházejí z Číny, Tchaj-wanu, Indie, Turecka, Singapuru, Latinské Ameriky, ale také z řady evropských států. Celkově se pak jedná o obchod ve výši až 500 miliard dolarů. Cena produktů je nízká, samozřejmě i jejich kvalita je nevalná. 

Potrestán by neměl být jen viník nehody, ale i ti, kteří se podíleli na prodeji a instalaci padělaného dílu

„To je velký problém pro zavedené prémiové značky, neboť kromě přímých škod v podobě krácení obchodů dochází k poškozování jejich pověsti, tedy do budoucna i ke snižování hodnoty jejich značky,“ upřesnil Budský s tím, že automobilový průmysl pak přichází zhruba o 10 miliard ročně a navíc dochází k redukci pracovních míst. Například odhad z roku 2005 hovoří o ztrátě 750 tisíc pracovních pozic.

Dopravní nehody vzniklé následkem použití nekvalitního dílu potvrzují závěry Vize nula, podle které nehoda není individuálním, ale naopak systémovým selháním. „Lze doporučit věnovat při vyšetřování tragických nehod pozornost tomu, zda se na jejím vzniku nepodepsala nekvalitní součástka vozidla. V kladném případě by měl být trestán nejen ten, kdo havárii bezprostředně zavinil, ale také všichni ti, kteří se podíleli na prodeji i instalaci padělaného dílu,“ uzavřel Budský.

Každoročně umírá na světových silnicích zhruba 1,3 milionu lidí:

Markulupus ( 27. července 2016 07:15 )

To jo, to jsou ty co tahají auta ze zahraničí(vraky a bouračky). Kupovat přes inzerát čirá loterie, převaha podvodniků a vyčuránků je u nás hodně velká.

gabreta ( 12. července 2016 10:51 )

Zakoupil jsem si tlumiče na auto zn. SACHS. Protože jsem automechanik, vyměnil jsem si je sám. Po třech měsících provozu, byly tlumiče v háji. Tloukly jak ty starý. Protože jsem si je namontoval sám a ne autorizovaný servis, výrobce mi reklamaci neuznal. Tak že vyhozený prachy. Koupil jsem tedy nějaké neznačkové a hele, ony fungují ke vší spokojenosti tři roky bez problémů! Nabízí se otázka, kde si "renomovaný" výrobce nechal tlumiče vyrobit v jaké kvalitě a za jakou cenu! Jak všichni víme, tak všechny továrny v rámci úspor stěhují výrobu na východ. Tak že v podstatě je fuk, co koupíme, protože kvalita je stejná a rozdíl je jen v ceně!!

kotmica ( 12. července 2016 08:00 )

Jen pro doplnění.Brzdové destičky Textar, dodávané v prvovýrobě do vozů Peugeot, Citroen stojí bez nalepené značky 1200,- v servisu Peugeot 3200,-.A to je fakt rozdíl za stejnou kvalitu a značku.

kapturek ( 12. července 2016 07:52 )

 ne zebych se zastaval originalu, protoze je fakt ze jsou predrazene , ale rict ze mezi origo steraci a steraci z ciny je rozdil akorat ve vyrazenem znaku , jinak ze to je stejny vyrobce to je dost mimo. ale nemyslim ze by to byla reklama znacek, ono padelku hodne pribyva, at se jedna o brzdy ATE, loziska SKF atd. a to co predvadi NEKTERE eshopy z cenama je jen prave o tom padelku, na druhou stranu kazdeho vec co si koupi, jen se nedivim vetsine servisu ze dovezene dily nemontuji

kotmica ( 12. července 2016 06:40 )

Opět jen placená reklama.Pokud by nepožadovali značkové servisy (o kvalitě práce některých můžeme polemizovat)nehorázne peníze, tak by nemuseli brečet.Oni se dají bezproblému sehnat díly, které se montují v prvovýrobě, ale bez vyznačení značka za poloviční cenu.Pokud se jedná napr. o stěrače, tak zakoupené originál Valleo za 1500,- vydrží cca 3 měsíce.Objednáné s čínskeho serveru za cca500,- mě drží již rok. Tak co tady kecaj.

Zobrazit celou diskusi