Podezřelé autodíly plní české e-shopy. Za volantem kvůli nim umírají tisíce lidí
Výřezové díly z nabouraných nebo kradených aut nebo jejich levné napodobeniny. Na to vše často spoléhají lidé v případě, že chtějí mít auto opravené co nejlevněji. Jejich kvalita je přitom stejně nízká jako jejich cena. Automobilový průmysl tím přichází až o 10 miliard ročně. Instalace takové dílu s sebou nese i nárůst závažných dopravních nehod. Za rok je jim přisuzováno až 40 tisíc mrtvých.
Na českých inzertních serverech se opět ve větší míře začaly objevovat podezřelé „náhradní díly“ na auta. Dokonce se objevily i specializované e-shopy. Většinou se ale jedná o takzvané výřezové díly – tedy kusy aut různých značek, které prodejci získávají z vážně nabouraných aut, pojišťovnou označených za totální škodu, nebo rozřezaných vozů pocházejících z trestné činnosti.
„Nejčastěji se objevují například části karoserie. Některé servisy dají například na apel zákazníka, že chtějí mít co nejlevnější opravu. Vezmou tedy poškozenou část, vyříznou ji a na její místo pak dají výřezový díl. Já sám si například pamatuji ještě i dobu, kdy se sehnaly levné brzdné destičky, a když do daného auta nepatřily, tak se jednoduše obrousily do požadovaného rozměru,“ uvedl pro Blesk.cz dopravní expert Roman Budský.
Nekvalitním dílům se připisuje každoročně 40 tisíc mrtvých
Výjimkou není ale ani padělání náhradních dílů, které je celosvětově velkým byznysem. V Evropě je například odhadováno, že až 10 % dodávaných dílů je padělaných, na Středním východě se jedná až o 30 %, v Indii až o téměř 50 %. Jedná se především o olejové a vzduchové filtry, zapalovací svíčky, vnější osvětlení vozidel, tlumiče pérování, karosářské díly, brzdy a jejich součásti, ložiska, stěrače, airbagy, díly řízení.
„Ročně na světových silnicích umírá cca 1,3 milionu osob, dalších 30–50 milionů je zraněno. Celá tři procenta nehod jdou na vrub nekvalitních náhradních dílů. To ovšem znamená, že téměř 40 tisíc osob umírá zbytečně,“ upozornil Budský.
Producenti těchto nekvalitních produktů pocházejí z Číny, Tchaj-wanu, Indie, Turecka, Singapuru, Latinské Ameriky, ale také z řady evropských států. Celkově se pak jedná o obchod ve výši až 500 miliard dolarů. Cena produktů je nízká, samozřejmě i jejich kvalita je nevalná.
Potrestán by neměl být jen viník nehody, ale i ti, kteří se podíleli na prodeji a instalaci padělaného dílu
„To je velký problém pro zavedené prémiové značky, neboť kromě přímých škod v podobě krácení obchodů dochází k poškozování jejich pověsti, tedy do budoucna i ke snižování hodnoty jejich značky,“ upřesnil Budský s tím, že automobilový průmysl pak přichází zhruba o 10 miliard ročně a navíc dochází k redukci pracovních míst. Například odhad z roku 2005 hovoří o ztrátě 750 tisíc pracovních pozic.
Dopravní nehody vzniklé následkem použití nekvalitního dílu potvrzují závěry Vize nula, podle které nehoda není individuálním, ale naopak systémovým selháním. „Lze doporučit věnovat při vyšetřování tragických nehod pozornost tomu, zda se na jejím vzniku nepodepsala nekvalitní součástka vozidla. V kladném případě by měl být trestán nejen ten, kdo havárii bezprostředně zavinil, ale také všichni ti, kteří se podíleli na prodeji i instalaci padělaného dílu,“ uzavřel Budský.
To jo, to jsou ty co tahají auta ze zahraničí(vraky a bouračky). Kupovat přes inzerát čirá loterie, převaha podvodniků a vyčuránků je u nás hodně velká.