Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Rodiče u autosedaček hřeší na bezpečnost. Víc je zajímá barva a značka

Autor: sou - 
9. července 2016
06:20

Začátek léta má za sebou už několik vážných dopravních nehod, při kterých umírali i ti nejmenší. Při jedné zemřela na brněnsku matka a její dvě děti (†3 a †6). Rodiče by měli být obezřetní nejen při výběru autosedaček, ale i při jejich upevnění. Podle odborníků nesmí zapomínat, že jejich veškeré rizikové chování, jako je i nepoužívání bezpečnostních pásů, od nich jejich ratolesti odpozorují.

Všichni lidé v autě musí být připoutaní, nařizuje zákon o pozemních komunikacích. Jenže používání pásů stále není pro řidiče aut a spolujezdce samozřejmostí. Přitom podle statistik Světové zdravotnické organizace snižují až o polovinu možnost fatálního zranění u řidiče nebo spolujezdce a u cestujících na zadních sedačkách dokonce až o 75 procent. U malých pasažérů ale může použití klasického bezpečnostního pásu spíše uškodit.  

Standardní bezpečnostní pásy jsou pro děti menší než metr padesát nevhodné, protože je můžou uškrtit. Existují speciální redukce na pásy určené přímo pro malé pasažéry.

Desetikilové dítě jako třísetkilová činka

„Rodiče by za žádných okolností neměli převážet dítě, byť jen na krátké vzdálenosti, ve vlastních rukou. Při nárazu se totiž rychlosti sčítají a k udržení desetikilogramového dítěte při padesátikilometrové rychlosti by bylo potřeba vyvinout sílu jako při vzpírání třísetkilové činky. V případě připoutání jedním pásem společně s dospělým pak hrozí rozdrcení dítěte vlastní vahou,“ popsal zásady správného přepravování dětí prodejce firmy Baby Direkt Lukáš Fiala, která se zaměřuje na prodej autosedaček a kočárků. 

Pro nejmenší autosedačky s upevněním proti směru jízdy

Do devíti měsíců dítěte by měli rodiče v autě používat speciální sedačku pro kojence, v níž bude miminko lépe zabezpečeno než v sedačce pro větší děti. K takové sedačce by měli mít rodiče snadný přístup. Pokud bude sedačka umístěna na předním sedadle, je potřeba myslet na vypnutí airbagu. Řidič by měl přizpůsobit svou jízdu tomu, že má ve voze dítě.

„Pro novorozence a děti s hmotností do 13 kilogramů se často používají autosedačky, které jsou součástí kombinovaných kočárků. Jsou lehké, maximálně přenosné a přizpůsobené dokonalé ochraně. Umisťují se proti směru jízdy, což je pro nejmenší děti nejbezpečnější variantou přepravy,“ upřesňuje Fiala. 

Jenže celoevropská studie jednoho z výrobců autosedaček o přístupu rodičů k bezpečnosti dětí při přepravě ukázala, že se často při jejím výběru řídí podle značky, barvy a kompatibility s podvozkem kočárku. A bezpečnost a slučitelnost s autem stojí až na druhém místě.

Pás musí jít přes rameno, ne přes krk

Sedačku pro větší dítě už by měli rodiče vybírat i s potomkem. „Pro starší děti jsou vhodné autosedačky, které zůstávají upevněné v autě. Tyto sedačky jsou větší a těžší a umožňují instalaci ve směru jízdy,“ vysvětluje Fiala. Nutné je pak dát pozor na to, aby vedení bezpečnostního pásu probíhalo přes rameno, a ne přes krk.

Jejich správnou montáž rodičům usnadňují i moderní systémy. Populárním prostředkem je například systém ISOFIX, který reaguje na znepokojivé množství nesprávně připevněných autosedaček k vozu. Jedná se o pevný spojovací systém s upevňovacími body, pomocí něhož mohou rodiče sedačku bezpečně a správně nainstalovat.

Před bočním nárazem chrání systém D-SIP, který zkracuje pohyb dítěte a odvádí navýšenou energii pryč od něj, při čelním nárazu zase působí dvoustupňově stlačené podušky XP-PAD, které oproti běžným bezpečnostním pásům snižují sílu, která působí na krk dítěte, až o 30 procent. 

Špatný příklad dávají dětem i přímo rodiče

Povinnost používat dětskou autosedačku nebo podsedák platí do výšky dítěte 150 centimetrů nebo váhy 36 kilogramů. Z auta by navíc mělo vždy vystupovat na stranu krajnice nebo chodníku.

Aby ale děti získaly správné návyky, a to nejen v používání bezpečnostních pásů v autě, měli by se před nimi správně chovat i jejich rodiče. „Aby děti chápaly, že je nebezpečné přebíhat na červenou, strkat se na chodníku, když kolem jezdí auta, nepřipoutávat se v autě, vbíhat do silnice před jedoucí auta. Ano, je možná opravdu nejdůležitější, jaký máme hodnotový systém, abychom si vážili zdraví svého i lidí kolem nás, dokonce nejen kamarádů, ale i těch docela cizích lidí, které denně potkáváme,“ upozorňuje šéf Besipu Martin Farář.

Navíc řada řidičů zapomíná na to, že přítomnost malých pasažérů v autě je jedním z rizikových faktorů, který zvyšuje pravděpodobnost dopravní nehody. Můžou totiž narušovat jejich soustředění. „K řízení potřebuje řidič absolutní klid, aby mohl okamžitě reagovat na nečekané situace na silnici. Rodiče by proto měli své ratolesti co nejdříve naučit, aby seděly klidně a nikam nepřelézaly. Během jízdy by neměly ani jíst a pít, proto je lepší při delších cestách dělat častější přestávky,“ radí Fiala. 

Nehoda v padesátce jako pád ze čtvrtého patra

Navíc, když se k tomu ještě připočítá nepoužití bezpečnostní pásů, může se i z malého „ťuknutí“ stát nehoda s vážným zraněním. Mezi ty nejčastější patří například poranění hlavy s následným bezvědomím, poranění hrudníku či pánve a rozvinutý šok, vnitřní zranění břicha, poranění páteře či zlomeniny a polytraumata v době těhotenství. 

Už při padesátikilometrové rychlosti je totiž lebka vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze čtvrtého patra. Následná mozkolebeční poranění bývají často smrtelná. Řidič má proto povinnost domýšlet důsledky možné autonehody, předcházet jí a před jízdou poučit přepravované osoby o nutnosti připoutání se bezpečnostním pásem.

radka.seznam ( 21. listopadu 2016 23:36 )

 Škoda, že nenapíší konkrétné bezpečné sedačky. U nás se prodává kde co jako bezpečná věc... Máme už druhou sedačku, ale pásy se mi zdají volné u obou a to je zkoušíme různě utahovat... A to ta druhá sedačka stála přes 3 tisíce a není to šmejd od pohledu z Tesca.

Zobrazit celou diskusi