Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

Češi zažalují Volkswagen kvůli emisím. Hromadná žaloba padne v Nizozemsku

Autor: zst - 
7. července 2016
10:21

Emisní skandál automobilky Volkswagen, do jejíhož koncernu spadá i česká Škoda, se zřejmě v Evropě neobejde bez soudů. Zatímco Američané mají na náhradu škody nárok ze zákona, evropská legislativa je na tento podvod krátká. Majitelé „cinklých“ aut se ale chtějí bránit a chystají hromadnou žalobu. Připojí se i Češi. Informaci přinesla Mladá fronta Dnes.

Zákony jsou na emisní skandál Volkswagenu, co se týká odškodnění majitelů vozů, krátké. Nepomohl ani apel eurokomisařky pro vnitřní trh Elzbiety Bienkowské z konce června. Nový šéf koncernu Matthias Müller na to jasně vzkázal: Nemáte nás jak donutit.

A tak si vlastníci aut, ve kterých je nainstalován software na falšování výsledků emisních testů, musí pomoci sami. Chystají hromadnou žalobu. Podána bude v Nizozemsku, v jedné z mála zemí, kde ji mohou podat i cizinci. Češi se tak chystají připojit k žalobě majitelů několika národností.

„Čím víc klientů se připojí k hromadným žalobám, tím se vytvoří větší tlak na Volkswagen,“ řekl k tomu David Kuboň, jeden z advokátů, který Čechy zastupuje. Deset měsíců po vypuknutí aféry se chystají domáhat svých práv asi dvě stovky majitelů.

Kuboň zdůraznil, že majitelé mají podporu Evropské komise. „Pokud ale zůstanou lhostejní, Volkswagen bude moci tvrdit, že se občané EU na rozdíl od Američanů necítí poškozeni,“ dodal advokát.

Poškození majitelé aut by se měli sdružit pod nadaci Clean v Nizozemsku. Tam totiž mohou cizinci podávat hromadné žaloby, v Česku například tento institut vůbec neexistuje. „Naši klienti se tak připojili k nárokům Španělů, Italů, Nizozemců, Francouzů, Angličanů,“ vypočítává Kuboň země, kde se také chopili majitelé aut iniciativy. Žádat mohou buď finanční kompenzaci, opravu auta, nebo jeho odkup.

Pokud by hromadná žaloba v Nizozemsku uspěla, nebude to na rozdíl od USA znamenat, že by automobilka musela odškodnit všechny majitele „cinklých“ aut. Náhrady by se v takovém případě dočkali pouze ti, kteří se připojili. V Německu už jednou soud ve prospěch poškozených majitelů rozhodl. Koncern musel vrátit cenu vozu vyčíslenou k datu vypuknutí skandálu.

Zobrazit celou diskusi