Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Okradení klienti T-Mobilu: Měňte hesla, chtějte odškodnění, říká odborník

Zaměstnanec společnosti T-Mobile měl ukrást a prodat až 1,5 milionu údajů o zákaznících
Zaměstnanec společnosti T-Mobile měl ukrást a prodat až 1,5 milionu údajů o zákaznících  (Autor: T-mobile/Profimedia)
Autor: ČTK, Etienne Bláha, Andrea Ulagová - 
13. června 2016
14:25

Jeden ze zaměstnanců telekomunikačního operátora T-Mobile ukradl osobní údaje klientů a prodával je dál. Únik dat vyšetřuje policie. Napsala to pondělní Mladá fronta Dnes (MfD), které to potvrdila mluvčí operátora Martina Kemrová. Podle deníku se případ stal v dubnu a jde v něm o údaje zhruba 1,5 milionu zákazníků. Zároveň mluvčí ujistila, že šlo o čistě marketingová data, tedy ne citlivé údaje, jako např. hesla. Pokud se ovšem prokáže, že vaše data byla zneužita, můžete žádat náhradu škody.

„Bohužel musíme potvrdit, že došlo ke zcizení a prodeji zákaznických dat,“ sdělila MfD Kemrová. Později celou záležitost pro Blesk.cz upřesnila Patricie Šedivá z T-Mobile: „Šlo o člena malého týmu, který se zákaznickými daty běžně pracoval. Ihned se zjištěním podezření na trestnou činnost jsme podnikli všechny nutné kroky a součinnost Policií České republiky. Zaměstnanci byl bez prodlení zrušen pracovní poměr a bylo zahájeno vyšetřování orgánů činných v trestním řízení. Právě v souvislosti s ním bohužel nejsme oprávněni poskytovat žádné konkrétní informace."

Poškodil klienty? Policie pracovníka obvinila

Krádež dat podle MfD vyšetřuje Útvar pro odhalování organizovaného zločinu. Pavel Hanták, mluvčí útvaru Blesk.cz řekl: „Probíhá vyšetřování pro podezření z podílnictví a z neoprávněného přístupu k počítačovému systému a nosiči informací, ze kterého byly obviněny 2 osoby, které jsou stíhány na svobodě. Vzhledem ke stadiu vyšetřování se k věci nebudeme v současné době jakkoli blíže vyjadřovat.“

Deník píše, že zpočátku se mluvilo o škodě v řádu stamilionů korun, kterou mohl T-Mobile krádeží dat utrpět, firma uvedla, že žádná škoda jí ani zákazníkům nevznikla. „Pokus byl podchycen v samotném začátku,“ uvedla Kemrová.

Pracovníka IT oddělení T-Mobilu, který data zkopíroval, už policie obvinila, napsala MfD. Podle jedné z verzí data stáhl 19. dubna a způsobil tím výpadky signálu po celém Česku, píše deník. T-Mobile to popírá.

„Tyto dva incidenty spolu nikterak nesouvisí, z technologického pohledu je taková spojitost naprosto vyloučena," doplnila Patricie Šedivá.

Databáze byla čistě marketingová

 T-Mobile dále uvádí, že charakter odcizené databáze byl čistě marketingový, nešlo o data lokalizační či provozní, ani o citlivé údaje typu hesel. „Jediné nebezpečí, které by hypoteticky mohlo našim zákazníkům hrozit, je případně oslovení nevyžádanými marketingovými nabídkami," vysvětluje Šedivá.

To potvrzuje i David Polesný, šéfredaktor serveru Živě.cz: „Aktuálně skutečně nejvíce hrozí to, že pokud byl balík dat prodán, bude zneužitý pro marketingové účely. Lidé by tak mohli být obtěžováni telemarketingem nebo spamem. Zároveň ovšem varoval: „Nejhorší možný scénář by byla situace, když by v uniklých datech byly i citlivější údaje o využívání služeb T-Mobilu a zároveň byly tyto údaje uvolněny na veřejný internet. Pak už by mohl kdokoli vyhledávat zajímavé údaje ke konkrétním osobám, což se dá zneužít v osobní rovině." T-Mobile ale ujišťuje, že k úniku takových dat nedošlo.

T-mobile: Bezpečnost zákazníků je priorita

„Chci zákazníky ujistit, že reálně k úniku dat nedošlo a že data našich zákazníků jsou v bezpečí,“ říká Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile a dodává: „Důvěra zákazníků a jejich bezpečnost jsou pro nás naprostou prioritou. Přestože jsme při důkladné kontrole celého systém neshledali systémové pochybení, znovu systém přezkoumáme a zvážíme případné zavedení dalších preventivních opatření.“

Odborník: Raději změňte hesla

Polesný se domnívá, že zcela jistě byly prodány kontaktní a fakturační údaje. Podle něj mají operátoři v databázích historii využití služeb či podrobné výpisy, a to už mohou být citlivé informace. „Ohrožení ze stran zneužití inkasních plateb nebo odposlechu komunikace bych se ale neobával, transakce jsou zajištěné a komunikace šifrovaná,“ uklidňuje Polesný.

K úniku přihlašovacích údajů ke službám T-Mobilu nedošlo a i pokud by se tak stalo, hesla by byla v zašifrované podobě. Bezprostřední zneužití tedy nehrozí, nicméně preventivní změna hesla nikdy neuškodí. „Ovšem ubránit se úniku osobních dat chybou neposlušného zaměstnance, který má k těmto datům přístup, to ze strany zákazníka dost dobře nelze. Nezbývá než dané společnosti důvěřovat. Pokud důvěru zklame a prokáže se, že vaše osobní data unikla a byla zneužita, můžete žádat o náhradu škody,“ radí Polesný. 

karelhlavaty ( 13. června 2016 09:45 )

 "Data jsou zpět v naší společnosti" Tak to jo... to se mi ulevilo....

Zobrazit celou diskusi