Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Učitelé se radují z tabletů ve výuce. Aspoň ti, kteří je aktivně využívají

Autor: mib - 
9. června 2016
22:10

Tablety jsou ve výuce přínosem, shoduje se 94 procent učitelů škol, které jsou zapojené do projektu Škola dotykem. Ten žáky a studenty učí, jak vhodně využívat technologie ve vzdělání. Výsledky průzkumu spokojenosti škol a žáků představila ve čtvrtek na konferenci nezisková organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB), která ve školách poskytuje metodologické vedení. 

Do projektu Škola dotykem je zapojeno 12 škol z celé České republiky. Podle ředitele neziskové organizace EDULAB Michala Orsága se zapojily gymnázia, větší základní školy, ale i ty malé, kde je ředitel i učitelem v jedné osobě. V projektu je tak dohromady 1000 studentů a 100 učitelů. Ti si pochvalují navíc pozitivní dopad používání digitálních technologií na kritické a analytické myšlení žáků při řešení problémů.

Až 91 procent žáků a studentů v dotaznících přiznalo, že díky práci s tablety se jim lépe spolupracuje i se svými spolužáky. Tablety jsou při výuce totiž vzájemně propojené mezi jednotlivými studenty. „Na tabletech je speciální aplikace, která je dokáže ovládat na dálku, distribuuje studijní materiály z jednoho tabletu do druhého a učitel má zároveň možnost vypnout nebo zakázat jiné aplikace tak, aby žáci neutíkali na stránky, kam nemají,“ říká Orság.

Technologie podle Orsága do školství určitě patří. Nejde prý jen o ně, ale hlavně o to, jak se při výuce využívají. „Učitelé se nemůžou tvářit, že technologie neexistují. Máme tady pracovní pozice, kde bude jejich používání nutností. Učitel jen musí vědět, jak s nimi pracovat,“ řekl.

Jednou ze škol, kde se využívání technologií promítlo pozitivně je i Gymnázium U Libeňského zámku v Praze. „Potvrdila se nám zkušenost, že žáci nemají problém s využíváním moderních technologií při výuce a že vhodně zvolené postupy vedou ke srovnatelným výsledkům jako při výuce v klasické učebně,“ uvedla učitelka Petra Červenská.

Tablety ve výuce výhodou, ale také postrachem

Pražské gymnázium je fakultní školou Pedagogické a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze, takže se tablety hojně objevují jako součást přírodovědných pokusů. Není to ale podmínkou. Jak řekl Michal Orság, metodologii se snaží představit plošně na všech typech škol bez ohledu na jejich zaměření.

Nedávné výsledky šetření České školní inspekce však odhalily, že počítače při výuce využívají spíš méně úspěšní studenti. Nutně tedy nemusí souviset používání výpočetní techniky se zvýšením kvality vzdělání, ale ani to neznamená, že děti hloupnou kvůli tabletům. Kde zaostává výuka, technika nic nezmůže

 

Zobrazit celou diskusi