Tuzemští zaměstnanci nikdy nepatřili k přeborníkům v častém střídání zaměstnání, v posledních letech se ale situace začíná měnit. Ekonomická situace se po krizovém období stabilizovala a počet pracovních míst roste, takže lidé začínají být náročnější, co se týče požadavků na svou práci. Tvrdí to alespoň agentury zprostředkovávající práci.

Například podle personální agentury Advantage Consulting nejsou výjimkou ani zaměstnanci, kteří na jedné pozici vydrží méně než rok. Nejčastěji je ke „zběhnutí“ zláká výhodnější nabídka jiné firmy, případně rychle zjistí, že je daná práce neoslovuje. Typické je to hlavně pro mladé lidi a absolventy, kteří často touží po velmi rychlém kariérním růstu.

Do půl roku pryč? Nic výjimečného

„Klidně odejdou třeba po půlroce. Je jim jedno, že se zavázali vytvořit tým a také naslibovali svým podřízeným, že je něco naučí, někam je profesně posunou,“ popisuje Olga Hyklová, majitelka zmíněné agentury. Podle ní mladí lidé často při prvním náznaku zklamání z práce jednají „netrpělivě a zbrkle“.

Potvrzuje to i prezident Asociace pracovních agentur Radovan Burkovič. „Jde hodně o generační záležitost. Lidé, kteří jsou stále online a s telefonem v ruce, plánují kariéru na maximálně dva tři roky. A spíše zkoušejí, jestli je něco bude bavit. Hlavní věcí je pro ně výzva a změna,“ vysvětluje Burkovič.

Zároveň ale upozorňuje, že při sebemenším záchvěvu ekonomiky a úbytku pracovních míst se jim to může snadno vymstít. „Personalisté pak velmi důkladně zvažují, jestli investovat do někoho, u koho hrozí, že bude třeba během dvou let pryč,“ míní Burkovič.

Nečekané výdaje pro firmy

Dobře fungující ekonomika je druhým důvodem rostoucí fluktuace pracovníků. „V okamžiku, kdy máte zakázky a lidi potřebujete, je o ně boj poměrně velký,“ říká Burkovič. Firmy situaci řeší hlavně lepšími benefity a vyššími platy. „Jenže když se firmy začnou přebíjet penězi, rychle narazí na strop. Poměrně vysoké platy musí nabídnout i méně kvalifikovaným pracovníkům, což se zase nelíbí těm zkušenějším. Ti pak mají tendenci odcházet,“ dodává.

S velkou fluktuací svých lidí se potýká například Česká spořitelna. Až třetina zaměstnanců odchází z banky během dvou až pěti let. U pracovníků klientských poboček je to ještě výraznější – každý třetí odchází už během prvního roku. „Odchod kteréhokoliv zaměstnance, ať už nováčka, nebo zkušeného experta či manažera, je vždy spojen s finančními i kapacitními náklady,“ řekl Blesk.cz Martin Grau, manažer náboru České spořitelny. Jde hlavně o výdaje spojené s obsazováním pozice novým kandidátem a předáváním znalostí a agendy.

Nadstandardní benefity lákají

Přesně opačnou zkušenost má mladoboleslavská Škoda Auto, která patří k největším zaměstnavatelům v zemi. „V průměru zde zaměstnanci pracují 13 let, máme však zaměstnance, kteří pracují ve firmě nepřetržitě i 25 a více let,“ uvedla mluvčí Jana Bahníková. Firma nabízí nadstandardní benefity, hlavně ze sociální oblasti, i štědré bonusy. Ty u zaměstnanců běžně dosahují až 70 tisíc korun za rok.

Právě nabízení benefitů a schopnost vycházet svým zaměstnancům vstříc je nejlepším způsobem, jak si zaměstnance udržet. Tvrdí to i Tomáš Ervín Dombrovský ze společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Jobs.cz a Práce.cz. Samotnou fluktuaci jako problém nevnímá.

„Já bych s pojmem fluktuanti úplně neoperoval. Dnes je tady velký tlak na zlepšování podmínek zaměstnanců a je na rozhodnutí každého jedince, kde chce pracovat. Je nesmyslné vázat je přísnými právními vztahy,“ říká Dombrovský, který hlavní problém vidí v malé pružnosti a nízkých mzdách u většiny pozic podstatné části českých firem a institucí.

Fotogalerie
6 fotografií