Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

„Nechte nás tu jezdit,“ prosí nadšenci. Opuštěné vlakové tratě ale stojí miliony

Autor: David Budai - 
10. května 2016
20:40

Už více než tři roky si zájemci mohou odkoupit nepoužívané železnice v Česku. Jenže z více než dvou desítek opuštěných lokálních tratí, které k prodeji schválila vláda, se zatím prodal jen zlomek. Stát totiž za mnohdy zarostlé a rozkradené tratě požaduje i desítky milionů korun.

Jste milovníci vlaků a rádi byste vlastnili nějaké kratší kolejiště? Pak si musíte sáhnout hluboko do kapsy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která železnice spravuje, totiž za úseky v délce několika málo kilometrů požaduje miliony.

SŽDC například teď prodává třeba 4,5kilometru dlouhý úsek mezi Velkou Kraší a Vidnavou na Olomoucku. Případný kupec by získal nejen deset přejezdů a tři výhybky, ale třeba i malé opuštěné nádraží. Jenže by si musel připravit částku převyšující 3,6 milionu korun.

Zatím se neobjevil jediný zájemce a na dvě organizované prohlídky tratě nikdo podle dostupných informací nedorazil. Termín podání nabídek přitom vyprší už tento čtvrtek.

Stát chce miliony, i když jsou rozkradené koleje

Dvakrát už byla k prodeji nabídnuta také 11kilometrová trať Kralovice–Mladotice, nejprve za 27 milionů, pak za 5,7 milionu korun. Kupec se nenašel žádný, takže se chystá třetí kolo prodeje za ještě nižší cenu. Tento úsek se nepoužívá už téměř 20 let, takže je zcela zarostlý a koleje už byly z větší části rozkradeny. Obnova by tak vyšla na desítky milionů korun.

Zájem o některá kolejiště by přitom byl velký, hlavně v řadách železničních nadšenců. Pro ty jsou však milionové částky většinou nedosažitelné.

„Nekonkrétních nabídek je vždy mnoho. To však končí v momentě, kdy se mají předložit závazně. Většina představ je totiž v rovině ‚Tak to na nás převeďte zadarmo a my si tu budeme jezdit sami‘. Jenže toto udělat opravdu nemůžeme,“ řekl pro Blesk.cz mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Zadarmo obcím? Ty nemají peníze

Získat léta nevyužívanou trať úplně zadarmo přesto vyloučené není. Usnesení vlády totiž umožňuje darovat koleje obcím nebo krajům. Ty pak mohou tratě využít třeba k přilákání turistů, například tím, že tam zprovozní šlapací drezíny, jako to funguje třeba v jihomoravských Ratíškovicích. Nebo se koleje vytrhají a v místě vznikne cyklostezka.

Jenže tato možnost nastává až poté, co se vyčerpají všechny možnosti prodeje. A to trvá léta. I kdyby nakonec obce získaly některé koleje zadarmo, často na jejich rekonstrukci nebo údržbu nemají peníze.

SŽDC se snaží jednat s každým, kdo projeví zájem trať provozovat. „Když se objeví opravdoví zájemci o provoz dráhy, většinou se podaří najít cestu, jak spolupracovat již před samotným prodejem. Jde například o firmy využívající trať jako vlečku, lokální spolky nebo technická muzea,“ uvedl Ptačinský.

Naposledy se prodaly dvě tratě v Ústeckém kraji. Koupila je soukromá firma za 11 milionů a bude je využívat k testování zabezpečovací techniky. Původní cena obou úseků v prvním kole však dohromady činila 231 milionů korun.

Celkem bylo k prodeji schváleno 21 železničních úseků a prodávat se budou i v příštích letech.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

havran2 ( 10. května 2016 21:07 )

To jsou ti sběrači kovů !

Zobrazit celou diskusi