Přehled pro řidiče: Chystá se brutální navýšení pokut i změna bodového systému
Řízení bez řidičáku, pod vlivem nebo dopravní nehoda s ublížením na zdraví. Za to všechno bude nově podle návrhu změny bodových a finančních postihů hrozit pokuta až 75 tisíc. Zvýšit by se mohly i pokuty u méně závažných přestupků. Ministerstvo dopravy to uvedlo ve středu na první diskusi s odborníky. Možnost ovlivnit návrh bude mít i veřejnost. Blesk.cz přináší přehled prvního návrhu změny pokut.
První diskuse o návrhu proběhla ve středu s odbornou veřejností, například se zástupci občanského sdružení Autoklub Česká republika. Ten vítá a zároveň vnímá jako největší změnu rozdělení přestupků do čtyř základních kategorií:
- První pásmo: 25 000 Kč až 75 000 Kč
Zahrnuje například řízení vozidla ve stavu vylučujícím způsobilost (alkohol, drogy), odmítnutí podrobit se vyšetření, řízení vozidla, aniž by byl řidič držitelem řidičského oprávnění, a dopravní nehodu, při které je jinému ublíženo na zdraví. - Druhé pásmo: 5 000 Kč až 25 000 Kč
Zahrnuje například jízdu bez registrační značky nebo se zakrytou registrační značkou, řízení se zadrženým řidičským průkazem, nepodrobení se pravidelné lékařské prohlídce, vjíždění na železniční přejezd v případech, kdy je to zakázáno, nezastavení na signál nebo pokyn „Stůj“ či neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy. - Třetí pásmo: 2 500 Kč až 10 000 Kč
Zahrnuje například řízení vozidla technicky nezpůsobilého k provozu, řízení se zajištěným řidičským průkazem, telefonování při řízení vozidla, ohrožení nebo omezení chodce na přechodu, nedání přednosti v jízdě, parkování na místě vyhrazeném pro invalidy, porušení omezení jízdy některých vozidel, neohlášení dopravní nehody policistovi nebo neprokázání totožnosti ostatním účastníkům dopravní nehody. - Čtvrté pásmo: 1 500 Kč až 5 000 Kč
Zahrnuje například překročení nejvyšší dovolené rychlosti o více než 10 km/h, nepoužití bezpečnostních pásů, dětské autosedačky či přilby atd.
Ať je víc policistů na silnici
Zvýšení sankcí odborníci z Autoklubu vítají. „Jen připomínáme, že samotný postih nic nevyřeší, když není přítomen uniformovaný policista nebo policejní auto na silnici. Jestliže chce někoho trestat za držení telefonu v ruce, a s tím my souhlasíme, to je jedna z nejnebezpečnějších věcí, tak když ten policista není v provozu a neuvidí to, budete to těžko postihovat,“ připomíná Robert Vacek z Autoklubu ČR pro Blesk.cz.
Zatím jde o pracovní návrh, připomínky k němu mohou lidé posílat na internetovou adresu pripominky@mdcr.cz, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Návrhy změn v bodovém systému, o kterém úřad mluví od loňského železničního neštěstí u Studénky, chce následně detailně probrat s poslanci, doplnil mluvčí.
Právě u přestupku, kterým je vjetí vozidla do prostoru železničního přejezdu přes zákaz a který byl příčinou uvedeného železničního neštěstí, navrhuje ministerstvo jedno z největších zvýšení pokut. Místo současných 2500 až 5000 tisíc korun by se pokuta měla zvýšit na 5000 až 25 000 korun. Zároveň by se ale mohl snížit počet připsaných bodů o jeden z nynějších sedmi na šest. Stejným způsobem by se přičítání trestných bodů mohlo snížit například i u řízení vozidla pod vlivem návykových látek, které ale úřad rovněž navrhuje sankcionovat vyšší peněžitou pokutou.
Víte, kolik máte bodů?
O bod by se naopak mohl zvýšit příděl trestných bodů za překročení rychlosti mimo obec o 50 kilometrů v hodině a 40 kilometrů v obci. Řidič by v takovém případě mohl dostat šest trestných bodů místo pěti a pokutu úřad navrhl zvýšit až o 15 000 na 25 000 korun.
Podle Neřolda úřad rovněž řeší způsob, jak bude informovat potrestané řidiče o počtu vystavených trestných bodů. To vítají také odborníci z Autoklubu. „Jde o to, že drtivá většina lidí ani netuší, kolik bodů má nebo nemá a kde se to může zjistit a zkušenosti ze zahraničí ukazují, že když víte, že máte 6 bodů, najednou vám dojde, že nějakým dalším překročením můžete přijít o řidičák, a začnete jezdit bezpečně,“ řekl Vacek Blesk.cz.
Pracovně uvažuje o dvou možnostech. První z nich je informovat řidiče o každém trestném bodu samostatně. Druhou možností je trestné body řidičům oznamovat tehdy, když se šofér dostane na polovinu povoleného množství, tedy na šest trestných bodů.
Návrh ale zatím neřeší, jakým způsobem by se řidiči o počtu bodů dozvěděli. „Myslíme si, že když existuje elektronizace státní správy, levnější by bylo vytvořit nějaký portál, kde by si s konkrétními přihlašovacími údaji a třeba s nějakým elektronickým podpisem mohl řidič ověřit počet bodů,“ navrhuje Vacek.
To je dobře!!! A proti řidičům bych zvažoval i použití střelné zbraně, neboť každý řidič má potenciál auto použít jako zbraň k útoku na veřejného činitele. Co může být brutálnější? Na hrubý pytel, hrubá záplata !!!