Němci tvrdě vůči Česku: 80 milionů litrů nafty se vrátí v cisternách
Česká republika bude muset nejspíš použít k odvozu nafty z Německa autocisterny. „Evakuace“ vlakem, která by nejspíš byla rychlejší a levnější, není možná kvůli poškození železniční vlečky v německém skladu. Konkursní správce firmy Viktoriagruppe Mirko Möllen ale vůči zástupcům Českého státu zvolil velice tvrdý postup. Podle informací webu Lidovky.cz požaduje například neomezený příslib úhrady veškerých výdajů spojených s tímto odčerpáním. Čerpací zařízení pro nákladní vozy totiž podle něj firma nikdy nepoužila a tak nelze vyloučit potíže při tankování. Na odvoz má navíc stát čas jen do konce dubna.
„Učiňte zkrátka závazný a úplný příslib úhrady nákladů bez obvyklých omezujících formulací a zaplaťte zálohu ve výši minimálně 25 tisíc eur nebo jednoduše sami zadejte zakázky zejména firmě pro opravu vah nebo sanaci ploch (znáte je) a proveďte objednávku u TüV Süd (společnost zabývající se mimo jiné nezávislým ověřováním či certifikací – pozn. red.) a dalších,” píše podle webu Lidovky.cz Mirko Möllen v dopise právnímu zástupci Správy státních hmotných rezerv (SSHR) na konci února.
Tvrdost zdůvodňuje složitou komunikací se SSHR a jeho neochotou platit skladovací poplatky. To státní organizace měla odmítnout z důvodu, že jí správce nepřiznal vlastnictví nafty. Z těchto důvodů prý už nebude Möllen dělat žádné další ústupky ohledně důvěry. Situace je napjatá ale i na druhou stranu. Čeští úředníci se totiž nehodlají zaručit k tomu, že v souvislosti s přečerpáním nafty do cisteren zaplatí veškeré náklady. „Nemůžu přece insolvenčnímu správci podepsat bianco šek. To je nesmysl,“ odmítá vyřčené podmínky šéf Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr.Na odvoz 80 milionů nafty je čas jen do konce dubna
Zároveň si ale uvědomuje, že kvůli poškozené vlečce budou muset odvést naftu nákladními automobily. Podle odhadů insolventního správce se za jeden pracovní den může v ideálním případě naplnit až 64 kamionů. „Ověřujeme všechny možnosti, ale stále preferujeme odvoz nafty po železnici,“ říká Švagr. Jeho lidé pracují i na získání potřebných stavebních povoleních vedoucí například k opravě vlečky. Jenže na odvoz zhruba 80 milionů litrů nafty jim dal Möllner čas jen do 30. dubna. Aby se tento šibeniční termín mohl alespoň teoreticky stihnout, rozhodla se správa rezerv převoz nafty a opravu kolejí svěřit formám v takzvaných jednacích řízeních bez uveřejnění, ve kterých je možno oslavit jen jednu firmu. Před dvěma týdny její zástupci vládě představili dvě zakázky. Transport by měl zajistit státní distributor paliv Čepro za zhruba 60 milionů korun. Oprava vlečky podle dřívějších odhadů SSHR přijde na 13,5 milionu. Ve čtvrtek pak byli její lidé přímo ve skladech v Kraillingu spolu s pracovníky stavební firmy Strabag obhlédnout. Kalkulaci opravy by Strabag měl vypracovat v nejbližších dnech.
A ta nafta se jaksi do Němčour dostala , minulá vládo .A teď nám pošlou kal a bahno .Ještě , že mám auta na benzín .