Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Nechtěli prodat pozemky, teď jim je stát vyvlastní. Kvůli dostavbě dálnice D1

Autor: ČTK, tmp - 
29. února 2016
17:06

Ředitelství silnic a dálnic připravuje deset návrhů na vyvlastnění nemovitosti, které jsou na trase plánované dálnice D1 u Přerova a stále se je nedaří vykoupit. S majiteli pozemků a nemovitostí se bude ještě jednat, řekl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Státu se dosud podařilo vykoupit zhruba 90 procent pozemků pro stavbu důležitého úseku D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má být zprovozněn v roce 2019.

"Podle mých informací připravujeme zhruba deset návrhů na vyvlastnění. Jsou to věci, u kterých nám uběhly lhůty a podle našeho názoru se to nikam nehýbe," uvedl Fiala. Jedním dechem ale upozornil, že stále je ještě prostor pro jednání s vlastníky, avšak čas se krátí. "Vydal jsem pokyn, že nezahájíme takové řízení bez toho, aniž bych konkrétního vlastníka osobně viděl a probral s ním situaci. Chci se přesvědčit o tom, že jsme udělali maximum pro to, abychom uzavřeli dohodu a předešli sporu," dodal.

Primátor Přerova Vladimír Puchalský (Společně pro Přerov) v pondělí novinářům řekl, že loni v květnu byl dohodnut výkup prvních 140 parcel, což bylo 38 procent potřebného množství. Poté zahájilo činnost speciální kontaktní centrum, které založilo město s Ředitelstvím silnic a dálnic, a výkup se výrazně zrychlil. "Nyní je vykoupeno 344 parcel, což je 88 procent. Je vysoký předpoklad, že do konce pololetí příštího roku bychom mohli pozemkové vztahy v mnoha katastrech vykoupit a je možná pravděpodobné, že i vyvlastnit," podotkl.

Dálnici nechceme, hřmí obyvatelé

Jednání o výkupu pozemků jsou složitá hlavně v Dluhonicích, kde je vykoupena jen polovina potřebných parcel. Obyvatelům se totiž nelíbil záměr zbourat kvůli stavbě dálnice několik domů či část sportoviště a chtěli trasu dopravní tepny posunout dál od obce.

Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, který zastupuje město Přerov v dopravních záležitostech, v pondělí novinářům řekl, že v Dluhonicích jsou stále problémy s výkupem dvou rodinných domů, sportoviště a některých parcel, které jsou vedeny jako orná půda. "Věřím tomu, že do poloviny roku se posuneme dál a pokud samozřejmě už nezůstane jiný prostor pro řešení, tak jsme připraveni zahájit i vyvlastňovací řízení," řekl Prachař.

Ministerstvo dopravy obyvatelům Dluhonic jako kompenzaci slíbilo nové sportoviště či protihlukové stěny. Přerovská radnice plánuje investovat do nové cyklostezky.

Už chybí jen kousek 

Rychlá dostavba úseku dálnice D1 u Přerova je důležitá nejen kvůli přetížené dopravě v centru města, ale také z pohledu plánované strategické zóny na bývalé vrtulníkové základně v Bochoři, která se bez napojení na kvalitní dopravní infrastrukturu neobejde. 

Na celé D1 v délce 377 kilometrů z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska chybí dobudovat jen úsek z Říkovic do Lipníku nad Bečvou na Přerovsku, který měří 24 kilometrů. Loni v létě začala stavba úseku mezi Lipníkem a Přerovem, na nějž má navázat poslední chybějící část z Přerova do Říkovic.

rumungro ( 1. března 2016 02:36 )

Možná by si lidi dali říct, ale špinavosti a podvody politíckých jelit změnili k horšímu i český naturel .

gabreta ( 29. února 2016 21:04 )

Jenže bacha. Ono to vyvlastňování není o kapitalismu nebo socialismu! V Německu vyvlastňujou pozemky pod dálnice taky, ale s tím rozdílem, že za ně platí tržní cenu!! A ne jako u nás za hubičku. Jediná na ty šmejdy platila Havránková!!

dfghjk ( 29. února 2016 18:18 )

Vida, další věc, kterou kapitalismus přebírá od socialismu. Kolikpak jich ještě bude?!

Zobrazit celou diskusi