Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Přes železniční přejezd na červenou? Rozlučte se na půl roku s řidičákem

Autor: sou - 
1. března 2016
05:12

164 střetů, 32 mrtvých a přes sto zraněných. Tak to je bilance dopravních nehod na železničních přejezdech za minulý rok. Například polský řidič ve Studénce vjel na koleje i přes červená světla, kde do něj narazilo pendolino. Při střetu zemřeli tři lidé. Nyní podobným hazardérům, kteří neřeší signalizační světla, ovšem nehrozí jen bloková pokuta. Postihnout je může až půlroční zákaz řízení. Navíc mohou při spáchání trestného činu skončit až na deset let ve vězení.

„Zákon o silničním provozu jednoznačně stanoví, jak se chovat při přejíždění či přecházení železničního přejezdu. Rovněž tak jsou stanoveny citelné sankce pro případ nedodržení příslušných ustanovení zákona,“ konstatuje advokát a předseda Asociace autoškol České republiky Ondřej Horázný. 

Od 20. února přestupky navíc nejde řešit pouze blokovým řízením, přichází na řadu správní. Ve správním řízení je řidiči uložena nejen pokuta do výše až 5 tisíc korun, ale navíc mu je i automaticky vysloven zákaz řízení po dobu až půl roku.  

Nerespektování železničních pravidel může mít ovšem ještě vážnější následky. Může s sebou totiž nést i riziko spáchání trestného činu, jako jsou například ublížení na zdraví nebo obecné ohrožení z nedbalosti. Tady už jsou postihy mnohem tvrdší. Za usmrcení z nedbalosti nebo obecné ohrožení z nedbalosti může totiž dotyčnému řidiči hrozit až deset let ve vězení. 

Jen během loňského roku došlo v Česku právě na železničních přejezdech k 164 nehodám s vlakem. Celkově při nich zemřelo 32 osob a přes sto jich bylo zraněno. K největšímu počtu nehod došlo na přejezdech se světelnou signalizací bez závor. Tam zemřelo 18 lidí. Jen o sedm obětí méně mají ty, které jsou zabezpečené jak světly, tak závorou. Zbylých 8 lidí pak nepřežilo střet na místech, která byla zabezpečená pouze výstražným křížem.  

60 procent řidičů nerespektovalo světelnou výstrahu a závoru na přejezdu 

Na problém nebezpečného chování účastníků silničního provozu na přejezdech se zaměřilo i Centrum dopravního výzkumu v roce 2011 v rámci projektu Ariana. Výsledky ale nebyly moc povzbudivé. Přes 60 procent řidičů totiž porušilo platné právní předpisy právě na přejezdech, které jsou opatřeny jak světelnou signalizací, tak závorami. Světelné varování blížícího se vlaku pak na přejezdech bez závor nerespektovala třetina chodců.

U přejezdů označených křížem a značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ zastavila jen polovina řidičů. U přejezdů s mechanickými závorami 60 procent řidičů a dvě třetiny chodců přejelo nebo prošlo už ve fázi zvedání. „Uvedená zjištění dokazují, že za nebezpečným chováním účastníků silničního provozu na přejezdech nestojí neznalost příslušných předpisů, ale naopak lehkomyslnost, spěch, nepozornost či aktuálně zhoršená kondice řidiče,“ upřesňuje Budský.  

Největší roli pak při těchto nehodách hraje nevěnování se plně řízení, nerespektování dopravních značek, výstražného zařízení nebo nepřiměřená rychlost. „Nejvýraznějším faktorem ovlivňujícím vznik dopravní nehody na přejezdech je tak samotné chování účastníků silničního provozu,“ uzavírá ředitel divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Závažnost dopadů přitom bývá tradičně vysoká. Pravděpodobnost úmrtí je totiž téměř 8krát vyšší než při průměrné dopravní nehodě. 

Polský řidič kamionu vjel na přejezd i přes zapnutá výstražná světla. Od soudu odešel s trestem 8,5 roku ve vězení s dozorem:


dfghjk ( 1. března 2016 11:23 )

I kdyby za to dávali trest smrti, tak se problém nevyřeší. Křížení silnice s tratí (a pro rychlovlak Pendolino to platí trojnásobně), je šíleně rizikové a kolizi není možné vyloučit pouhým předpisem. Selhání lidského faktoru nelze nikdy vyloučit, ať bude sankce sebevětší. Člověk není a nikdy nebude bez chyby, může být nemocný, nepříčetný nebo jak se říká v digitálním světě "se zlými úmysly".

santikxauz ( 1. března 2016 07:14 )

Dnes se běžně i po odebrání řidičského průkazu,navíc pod vlivem omamnyých látek,takže nic moc to nepřinese.

Zobrazit celou diskusi