Nová forma šikany: Zlobí a učitelé ho nemusí, třídní frajer mu to „vysvětlí“
Šikanující skupinky v českých školách nejsou vždy jen negativně vymezenými členy třídy. Mohou mít i velmi dobrý vztah s pedagogickým sborem a šikanovat outsidera třídy, který není oblíbený ani u učitelů. V takovém případě je podle dětské psycholožky Lucie Součkové velmi těžké šikanu odhalit.
„Není to vždycky tak, že by učitelé dobře četli to, co se v té třídě a kolektivu děje, čas od času může být ten šikanující hodnocen pozitivně, jako vůdce třídy,“ řekla pro Blesk.cz dětská psycholožka Lucie Součková. Přestože obecně se dá podle ní říct, že dívčí strana třídy většinou agresi odsuzuje, stává se, že jim naopak vůdčí typ imponuje a k agresorům pak vzhlíží. „Určitě, může to být ten třídní frajer, který to tam šéfuje,“ řekla Součková.
„Šikanující můžou být neformální vůdci třídy, kteří jsou nějakým způsobem atraktivní i pro dívky, ale koneckonců někdy i pro ten pedagogický sbor,“ řekla pedagožka. To se stává v případech, kdy si šikanující členové třídy vyhlédnou za svou oběť outsidera třídy, který není oblíben ani mezi učiteli.
Psycholožka: Odhalit šikanu neoblíbeného dítěte je velice obtížné
„Může to být i tak, že ta skupina, která šikanuje, jde jakoby na ruku pedagogickému sboru, takže je ještě obtížnější tu šikanu odhalit, protože tou obětí šikany může být někdo, kdo není oblíbený, kdo je i třeba těmi pedagogy hodnocen jako zlobivý, rušivý. Zároveň se v té třídě formuje nějaká skupina dětí, která zakročuje „spravedlivě“ proti tomu dítěti,“ řekla Součková.
„Nastolováním pořádku“ ovšem šikanující způsobují mnohdy fyzický a psychický teror svojí oběti. „Zároveň ani ta oběť šikany nemusí být vždycky sympatické, roztomilé dítě, kterému ten pedagogický sbor fandí,“ upozornila.
Stejní těžko. Dnešní fakani jsou jiní, jsou agresivní. Není se co divit, když rodiče se nestarají, ve sdělovacích prostředcích samé násilí i ve večerničcích, nemluvě o internetu. Děcka mají nadbytek všeho, jenom rodičovská láska jim chybí a to kompenzují svým chováním.