Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Soucítit, nebo vyhnat z Evropy: Co se vaše děti učí ve škole o uprchlících?

Autor: David Klempíř - 
5. února 2016
05:20

Nemůžeme potomkům říkat, že všichni uprchlíci jsou nebezpeční. Prezident Miloš Zeman svými názory pouze zbytečně zostřuje debatu o závažném tématu. Děti současná situace zajímá a musí se naučit udělat si z dostupných informací vlastní názor. Ve Studiu Blesk to řekl Karel Strachota, ředitel programu Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni.

Několik desítek kantorů na konci ledna v Praze debatovalo, jak mluvit s žáky a studenty o současné migrační krizi. Nedostali žádný jednoznačný návod, děti by se měly podle Karla Strachoty hlavně naučit naslouchat, kriticky posuzovat a udělat si vlastní názor. „Téma migrační krize s trochou nadsázky hýbe českou společností. Je přirozené, že se i žáci ZŠ a studenti SŠ ptají svých pedagogů a učitelé chtějí umět odpovídat,“ říká Karel Strachota.

Video Studio Blesk – mluví se na školách o uprchlících? - David Klempíř, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Patří takto složité téma vůbec na akademickou půdu a je záhodno o něm s dětmi mluvit? Podle Strachoty ano. „Za prvé – děti se ptají a pedagogové by jim měli umět na otázky odpovědět. Za druhé  – je dokonce požadavek rámcových vzdělávacích programů pro ZŠ i pro SŠ, aby se děti uměly orientovat v aktuálním dění v ČR i Evropě. A pokud je něco aktuální, pak je to určitě migrační krize,“ je přesvědčen ředitel. Jak ironicky dodává, pak už je tu jen poslední možnost: „Říci si toto je seznam zakázaných témat. Ale dobu, kdy se o něčem ve škole nemluvilo, snad už máme za sebou,“ dodává.

Zakázané učení

„Náš seminář není o vítání uprchlíků, nebo něčem podobném. Velmi často zaznívá, a sám to pedagogům říkám, že nikdo nechce situaci podceňovat,“ říká Strachota. Zároveň však kritizuje zcela opačný přístup prezidenta Miloše Zemana. Ten označil komiks doporučený Úřadem vysokého komisaře OSN pro uprchlíky jako idiotský a nebezpečný.

„Ta reakce mi přišla naprosto nemístná stejně jako některé jiné výroky pana prezidenta Zemana. Je to něco, co zbytečně zostřuje debatu o tématu, které je závažné. Dotyčný materiál je jen jedním z mnoha, který může pedagogům pomoci. Já ho považuji za dobrý. Jsem si jistý, že spousta kritiků komiks ani neviděla a možná by poopravili svůj názor, kdyby se do něj začetli,“ je přesvědčen.

„Pokud vede komiks děti k soucitu k uprchlíkům, je to přece naprosto v pořádku. V evropské kultuře, na kterou se kritici často odkazují, je v pořádku mladým lidem vštěpovat pomoc lidem, kteří jsou ohroženi na životech. To je to humánní, co má evropská kultura v sobě zakódováno,“ říká. To, že kromě lidí ve skutečné nouzi přichází do Evropy i tzv. ekonomičtí migranti, je právě důvodem, proč s dětmi o situaci mluvit. „Něco děti zaslechnou z médií, něco doma a něco od spolužáků. Je potřeba jim pomoci se v tom zorientovat,“ zakončuje.

Z výstupů tří seminářů pro pedagogy na téma migrační krize by měl vzniknout materiál „modelových otázek a odpovědí“. Ten bude online k dispozici všem kantorům, kteří o něj projeví zájem. Bude však pouze na jejich uvážení, jak moc a zda vůbec tyto materiály využijí.

Ukázky ze „zakázaného“ komiksu: