Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Francouzi dovolí motorkářům „myškovat“ mezi auty. Co na to Česko?

Autor: sou - 
1. února 2016
06:10

Od 1. února spouští Francii dopravní experiment, který umožní motocyklům jezdit mezi jízdními pruhy. Netýká se však tříkolek, motocyklů s postranním vozíkem nebo čtyřkolek. Celkem ho zavedlo 11 regionů, mezi kterými nechybí Paříž a její okolí, Gironde, Rhone a Bouches-du-Rhone. Češi, kteří se chystají na cestu do tohoto státu, by na novinku měli pamatovat a nechávat dostatečný boční odstup. Počítá se i v tuzemsku s podobným opatřením?

„Platí to na dálnicích či silnicích o alespoň dvou pruzích v jednom směru jízdy a současně v úsecích s povolenou maximální rychlostí jízdy 70–130 km/h či v místech s velkou hustotou provozu, kde se vozidla pohybují rychlostí nejvýše 50 kilometrů v hodině,“ uvedl dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský s tím, že novinku nelze využít při jízdě v městě. Pozemní komunikace totiž musí mít pevná středová svodidla.

„Tento experiment je potřeba pochopit správně. Nejedená se o to, že motocyklisti můžou kličkovat mezi vozidly ve městě, v místech stavebních prací nebo při zhoršených klimatických podmínkách. To je zakázané,“ upřesnil ředitel Besipu Martin Farář. Týká se navíc jen motocyklů, které svou šířkou nepřesahují jeden metr. Výhodu tak nesmějí používat řidiči tříkolek, motocyklů s postranním vozíkem nebo čtyřkolek.

Motocyklisté mají navíc i přesně dáno, kudy mohou projet. V případě dvouproudové silnice je to mezi jízdními pruhy. „Na tříproudových silnicích opravňuje nové opatření jezdce v jedné stopě projíždět mezi vozidly jen mezi krajním levým a dvěma zbývajícími pravými pruhy. Takto projíždět mohou jen tam, kde je mezi automobily dostatečně velký boční odstup, v žádném případě si nesmějí průjezd vynucovat,“ vysvětluje Budský. Řidiči motocyklů se při tomto manévru nesmějí ani navzájem předjíždět a jakmile se rychlost aut vrátí nad rychlost 50 km/h, měli by se zařadit zpět do předepsaných pruhů.

Některé další zásady správného využívání Některé další zásady správného využívání | Tým silniční bezpečnosti

V Česku se s tím zatím nepočítá  

Na tento dopravní experiment by měli pamatovat i čeští řidiči aut, kteří se do Francie chystají. Při jakékoliv změně směru jízdy, by měli raději dvakrát překontrolovat zpětná zrcátka. „Určitě se vyplatí počítat s tím, že motocyklisté budou uvedené možnosti využívat i jiných v částech Francie. Řidiči automobilů by měli na své jednostopé kolegy nahlížet s porozuměním. Přece jen kdyby i oni přesedli do svých automobilů, dopravní zácpy by se jen zhoršily,“ míní Budský.  

O podobném řešení plynulosti provozu se v České republice ale zatím nepočítá. „Nemám žádné informace, že by se o takovéto možnosti uvažovalo, byť musíme připustit, že mnoho motorkářů mezi vozidly kličkuje již nyní,“ upozorňuje Farář. „Je nutné zmínit, že se jedná stále o experiment,“ dodal Farář.

miro 49 ( 3. března 2016 13:26 )

Ve Francii to zavádějí a pokud si nebudou vědět rady, ať se přijedou podívat k nám.Tady už je to běžné, jen naši zákonodárci jsou pozadu.

pajato73 ( 1. února 2016 11:14 )

sam to pises... JEZDIS.... v mem komentari se nejedna o jizdu, jedna se o STANI nebo PLOUZENI v zacpe vole

salto ( 1. února 2016 10:45 )

Ve Francii mají asi málo dárců orgánů

salto ( 1. února 2016 10:43 )

Úplně jsi mi vehnal slzy do očí - to na tý motorce jezdíš za trest?

pajato73 ( 1. února 2016 09:35 )

Nejde o to, ze pospichame, jde o to, ze ty cele vyfukove plyny nam lezou do helmy a spatne se dycha. to nemuzete jako lidi v aute vubec ohodnotit. Nebo v lete v cernym obleceni, kde vam slunce pere na zada a vari se vam hlava v helme... a to horko od motoru... nemas Ahnung, tak drz hubu vole

Zobrazit celou diskusi