Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Mladí řidiči mohou za 31 % loňských nehod. Odborníci: Ať řídí „pod dohledem“

Autor: sou - 
14. ledna 2016
06:00

Jízda takzvaně pod dohledem – tak to by mělo zajistit větší bezpečnost začínajících řidičů na silnicích. Podle statistik jen v minulém roce zavinili takřka třetinu dopravních nehod a na jejich hlavu padá i každá čtvrtá oběť. Podle učitelů autoškol jsou ale nezkušení řidiči připraveni po dokončení kurzu s 28 hodinami a jistotu získávají po 40 odjetých hodinách. 

V minulém roce řešila Police ČR celkem téměř 80 tisíc dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel.

„Odečteme-li od celkového počtu nehod ty, u kterých nebyla praxe řidiče zjištěna, dojdeme k závěru, že řidiči s nejnižší praxí zavinili zhruba 31 % nehod. Podobně dojdeme ke zjištění, že vinou nejméně zkušených řidičů zahynulo 28 % z celkového počtu obětí dopravních nehod“, uvedl dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Zarážející je i to, že u novopečených řidičů je zaznamenán největší podíl nehod, ve kterých hraje svou roli alkohol. 

Březen 2015: V ujíždějícím audi zemřeli při policejní honičce dva mladíci. Opilý řidič nehodu přežil. Březen 2015: V ujíždějícím audi zemřeli při policejní honičce dva mladíci. Opilý řidič nehodu přežil. | HZS Olomouckého kraje

Podle nizozemských odborníků se přitom řidič může považovat za zkušeného až po ujetí nejméně zhruba 100 tisíc kilometrů.

Švédští a norští experti zase doporučují ujet alespoň 5 tisíc kilometrů, aby se pravděpodobnost účasti na nehodě u začínajících řidičů snížila o nemalých 40–50 procent. „Skutečný počet odjetých kilometrů a hodin strávených řízením vozidla pod dohledem učitele nebo jiné osoby však obecně bývá výrazně nižší. Nepřekvapí, že novopečení řidiči čelí 3–4x většímu riziku účasti na dopravní nehodě než jejich zkušení kolegové,“ doplňuje Budský.

Řízení „pod dohledem“ je prý desetinásobně bezpečnější 

Některé evropské státy se tak snaží o zavedení takzvaného řízení pod dohledem, které má napomoci připravenosti novopečených řidičů. „V zásadě se můžeme setkat se dvěma modely. Buď je budoucí automobilista doprovázen zkušeným řidičem před vlastní řidičskou zkouškou, nebo naopak je doprovázen až po jejím úspěšném složení. Jízda pod dohledem zaručí, že budoucí motorista najezdí až několik tisíc kilometrů v přítomnosti zkušeného řidiče. Zpravidla se jedná o někoho z blízkých,“ vysvětluje Budský s tím, že tato příprava může trvat až rok. 

Leden 2015: 19letý mladík na Plzeňsku bezohledně předjížděl, auto vystřelil ze silnice a ujel. Zachytila ho kamera. Leden 2015: 19letý mladík na Plzeňsku bezohledně předjížděl, auto vystřelil ze silnice a ujel. Zachytila ho kamera. | YouTube

Jedním z důležitých benefitů je i to, že si mladí lidé uvědomí odpovědnost, kterou budou mít, až samostatně vyrazí do provozu. Efekt se pak odvíjí i od kvality doprovázejícího řidiče, počtu hodin strávených při přípravě nebo náročnosti podmínek, ve kterých příprava probíhá. Podle konkrétních údajů ze Švédska je jízda „pod dohledem“ až 10krát bezpečnější než případy, kdy novopečený řidič rovnou po úspěšně zvládnuté zkoušce vyrazí do ostrého provozu. 

Opravdovým řidičem v průběhu dvou let?

Podle učitelů autoškol jsou ale všichni začátečníci v ČR adekvátně připraveni na jízdu přímo v ostrém provozu. „Po ukončení kurzu s povinnými 28 hodinami by měl žák být schopen zvládnout základní jízdní úkony a situace. Každá jízdní hodina v autoškole navíc je pro většinu lidí užitečná, v průměru jistota přichází okolo 40 odjetých hodin,“ uvedla učitelka z HeleAutoškola Helena Marie Harvotová.  

Začátečníci tak umí ovládat vozidlo, znají alespoň nejdůležitější předpisy, a pokud se učili jezdit v Praze, tak zhruba vědí, jaký je čeká provoz. 

„Pokud pravidelně začnou samostatně jezdit, stanou se z nich v průběhu dvou let opravdu řidiči. Podobně jako od začínajícího truhláře neočekáváme mistrovská díla ze dřeva, ale dobré řemeslo, nemůžeme od začátečníků chtít, aby jezdili jako zkušení řidiči. Důležité je, aby své schopnosti nepřeceňovali a byli ochotni se dále učit,“ uvedl pro Blesk.cz učitel autoškoly Tomáš Hanuš. 

Rozdíl ale vidí v přístupu mladých lidí k autoškole. Zatímco před 20–30 lety se do nich většinou přihlásila celá třída střední školy, dnes mají mladí lidé prý spoustu jiných zájmů a autoškolu si udělají, až když potřebují nebo když je to z nějakého důvodu opravdu zajímá. Někteří k tomu přistupují odpovědně, někteří s obavami a jiní lehkovážně. „Řidič, který vozidlo skvěle ovládá, ale jezdí nebezpečně rychle, agresivně a bezohledně, není dobrý řidič, i když by se už dalo říci, že je vyježděný,“ dodal Hanuš. 

Říjen 2015: Jednadvacetiletý mladík dostal na silnici vedoucí kolem Slapské přehrady smyk a sjel ze třicetimetrového srázu do vody. Říjen 2015: Jednadvacetiletý mladík dostal na silnici vedoucí kolem Slapské přehrady smyk a sjel ze třicetimetrového srázu do vody. | Foto Blesk - David Malík

 

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi