Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Rodiče zažalují stát. Za plán učit postižené žáky na běžných školách

Méně dětí v praktických školách, více dětí na běžných „základkách“. Tak zní plán ministerstva školství, který chce od podzimu 2016 začít v Česku prosazovat.
Méně dětí v praktických školách, více dětí na běžných „základkách“. Tak zní plán ministerstva školství, který chce od podzimu 2016 začít v Česku prosazovat.  (Autor: Profimedia/Sport)
Autor: všm - 
31. prosince 2015
05:00

Méně dětí v praktických školách, více dětí na běžných „základkách“. Tak zní plán ministerstva školství, který chce prosazovat v Česku od podzimu 2016. A za který podle zjištění Blesk.cz nejspíš půjde k soudu. Proti nápadu začlenit děti s lehkých mentálním postižením (LMP) mezi ostatní žáky se totiž zvedla bouře protestů. A rodiče žáků z mateřské a základní školy pro tělesně postižené Kociánka v Brně dokonce chtějí podat správní žalobu.

„Po konzultaci s naším právním zástupcem budeme pokračovat na vypracování správní žaloby,“ potvrdila pro Blesk.cz Kamila Volejníčková z Kociánky, která je podepsaná pod otevřeným dopisem ministryni školství. Právě v něm rodiče tamních žáků varovali ministerstvo, že pokud nevyhoví jejich požadavkům, podniknou příslušné právní kroky. Zmiňované požadavky přitom jasně deklarovali: odložení záměru, dokud se na pilotním vzorku škol neověří jeho dopady. 

Resort školství pilotní ověřování nechce

Ministerstvo ovšem odklad i navrhované testování odmítlo. Argumentuje třeba tím, že je pokusné ověřování z právního hlediska velmi sporné. Díky němu se dostávají dotčení žáci i jejich rodiče do nejistého postavení.

„Aspekt jejich vzdělávání, který je předmětem daného pokusného ověřování, není totiž upraven žádnými právními předpisy, ale pouze daným vyhlášením pokusného ověřování. Uvedené souvisí s tím, že v oblasti vzdělávání bohužel nelze v zásadě nic pokusně ověřovat pouze teoreticky,“ vysvětlil v odpovědi Petr Bannert, ředitel Odboru vzdělávání.

Pro Blesk.cz pak tisková mluvčí ministerstva Jarmila Balážová uvedla, že se již zhruba na 3 500 žácích ověřilo, že některé žáky s LMP lze vzdělávat v běžných základních školách společně s ostatními. Což se dosud děje dokonce bez podpůrných opatření navrhovaných novou vyhláškou. 

Když se vše zvrtne…

Kociánku primárně trápí plánované zrušení přílohy LMP ke vzdělávacímu programu pro základní školy. Nově by tak měli být žáci s handicapem vzděláváni podle individuálních plánů, přičemž mohou být kladeny menší nároky na jejich znalosti. Problémů ale vidí víc.

„Největší překážku vidíme v tom, že dle posledních informací bude mít poslední a rozhodující slovo o zařazení do vzdělávacího programu Speciálně pedagogické centrum a ne rodič,“ vysvětlila Volejníčková.
 

Podle jejích slov nejsou zástupci Kociánky a rodičů žáků proti integraci obecně. Musí mít ale rozumnou podobu. To samé uvedla v dalším otevřeném dopise i karlovarská krajská sekce Asociace speciálních pedagogů ČR. „Rádi bychom upozornili na to, že nejsme proti myšlence společného vzdělávání, ale uvést celý vzdělávací systém do právní, finanční a odborné nejistoty je hazardem se vzdělaností národa,“ stálo ve výzvě. 

Pokud se totiž integrace nepovede, může to mít vážné následky. „Základní škola na Kociánce je naplněna z 80 procent dětmi z nepovedené integrace a můžu vám říct, že některé příběhy těchto dětí z ‚běžného prostředí’ jsou opravdu hrozivé a trvá i několik let, než se dítě s touto ‚úžasnou a samozřejmě nepostradatelnou zkušeností’ dá dohromady. A jsou i případy, kdy se to nepovede vůbec,“ varovala ve vyjádření pro Blesk.cz Volejníčková.

Podle ní není prostě společné vzdělávání vhodné úplně pro všechny. Ale i dětem, které integrace nejsou schopny, musí být umožněno se vzdělávat podle svých schopností a mít spokojené dětství.

Škola pro děti, ne děti pro školu

Ministerstvo se ovšem kritice brání. „Novela zákona přeci připouští i variantu vzdělávání žáků se speciálními potřebami odděleně ve třídách nebo školách určených pro tento typ zdravotního postižení,“ reagovala na výtky Balážová. 

Co se týká zrušení přílohy LMP ke vzdělávacímu programu, i nový program v sobě má mít zakomponované vhodné prvky pro děti se speciálními potřebami. „Změna byla opakovaně konzultována i se zástupci ZŠ praktických a na definitivních úpravách pracuje tým ministerstva nadále ve spolupráci s nimi,“ dodalo ministerstvo. Kromě toho prý zástupcům škol, pedagogům i rodičům celý záměr důkladně vysvětluje.

Valachová má kvůli změně turné po regionech

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) společně se svým týmem postupně navštěvuje všechny regiony, kde o změnách diskutuje, na začátku ledna se chystá k návštěvě Pardubického a Královéhradeckého kraje.

Navíc podle Balážové není inkluze žádným novým konceptem, se kterým by snad jako první přišli Češi. „Inkluze je edukační koncept, který se ověřuje ve světě již od 80. let minulého století, nejvíce se začal šířit v 90. letech minulého století. Hlavním cílem je přizpůsobit prostředí škol potřebám žáků, nikoliv jako v modelu integrace, kdy se žáci přizpůsobovali škole a jejím možnostem,“ uzavřela mluvčí.

oliiiii3 ( 3. února 2016 19:08 )

Rodice maji pravdu, jen at je zazaluji, ty slabsi deti budou chudaci ostatni se jim budou smat, budou si z nich delat srandu, a zadny ucitel jim nepomuze, dnes je jen sikana nic jineho, jestli se to prosadi , tak to bude to nejhorsi co muzou udelat.

vemari ( 31. prosince 2015 23:37 )

kanada ma spatne zakony ma zakon k ochrane deti aby jim nahodou rodice nedali na zadek ale ze tu ma hromadu negramotnych a drogove zavislych deti to ji nezajima.a co mne nejvic ale nejvic namichlo ze kanada ktera se nemuze ani z poloviny rovnat vedomostmi ceskych deti tak tato zeme neuznava nase ceske skoly.proste system na nic.ano asi i normalni clovek ze stredni tridy se tu ma lepe a je na vyssi zivotni urovni nez clovek ze stredni tridy v cechach a asi se tu volneji dycha protoze je to velka zeme.ale popravde kdybych zde nemela deti manzela a ted brzy uz i vnouce tak bych radsi byla doma v cechach.mejte se hezky lide v cechach a stastny novy rok.

vemari ( 31. prosince 2015 23:23 )

no nevim jak tady pise pani z kanady z jake provincie a kanady teda je.ale ja ziji v kanade spousta let a opravdu pouze deti autiste zde maji otevrene dvere do skoly ale ostatni deti s nejakym postizenim jako ADHD ADD jsou deti naprosto ze skoly vyrazeni pokud je tu nebudete krmit drogami aby dite bylo naprosto sjete a klidne a plnilo povely jak rusky vojak tak se zde jen tak nechytate,jak je dite trosku zivejsi ne retardovany ale zivejsi tak ihned dostavaji rodice leky na to aby ve skole bylo zklidnene kdo toto odmitne si musi nechat dite doma na domaci uceni .stalo se to zde moji zname ktera spatne mluvi anglicky a nikoho to nezajimalo kluka ji vyradili ze skoly hura k negramotnosti!!!kluk si dovolil ve tride vykriknout ze uz je hotovy s ukolami nebo povstal ze zidle bez dovoleni byla jsem tam s ni ve skole protoze jeji anglictina byla na velmi spatne urovni a muzu vam rici ze mi z nich ze vsech bylo na zvraceni.ty vubec nemaji paru o tom co je ucit deti .deti jsou pro ne takovy mali nedobry roboti a bohuzel jak jsem zkoumala tak ne jen v teto skole ale pokud ma dite takoveto omezeni tak skola na toto dite dostava vic prnez nez normalne ale na autistu dostava trikrat tolik a jeste asistenta takze jde jen o penize.ze zde autista chtel tomuhle malemu zivemu klukovi zapichnout nuzky do hlavy .autista stal proti nemu a rval pichnu pichnu a nuzkama miril proti ocim a ucitelky ho jen prosili at to nedelaa bali se pohnout nebo cokoliv udelat aby nepichnul to vse probehlo bez jakyhokoli postihu autisty i rodicu za to dostal postih tento zivy kluk ze ho asi nejak rozrusil.tak mel tyden vyhazov ze skoly a myslite ze tato maminka se neceho dovolala?ne nedovolala.takze kanada to je jedna velka byrokraticka zeme i kdyz v ni ziji velmi mne zklamala.jsem stastna ze me deti chodili do ceskych skol a nebyli to zadny svatousci ale normalni zivy kluci.ten skolsky a zdravotni system zde je opravdu sileny.popravde reknu ze ucitelky v kanade by nezvladly ani z poloviny to co ucitele v

ambree ( 31. prosince 2015 17:46 )

Ministr Cjládek musel odejít, protože s tímto nesmyslem nesouhlasil. protože na něho ale neměli nic kloudného, odvolali ho za "šikanu" podřízených. Chtěl totiž, aby pracovaly (byly to ženy) a NEFLÁKALY SE!!!

ambree ( 31. prosince 2015 17:43 )

Myslíte, že místo toho, aby je dali do specializované školy, kde se jim budou věnovat speciálně vyškolení pedagogové a psycvhologové, je budou mít raději mezi normálními dětmi a kde na ně nebude čas (ani s asistentkou)?!

Zobrazit celou diskusi