Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Čechy už politika nezajímá. Státní správě totiž nevěří ani slovo

Autor: kle - 
17. prosince 2015
18:17

Jaké zpravodajství sledují Češi? Vedou domácí a regionální události, politika zajímá jen každého pátého, stejně jako život celebrit. Nízká popularita politických témat je pravděpodobně dána nízkou důvěrou v zástupce státní správy. Dvě třetiny populace sledují aktuální dění na internetu, téměř čtvrtina v tisku. Zejména starší generace naopak čerpá informace především z televizních obrazovek, vyplývá z průzkumu agentur AMI Communications a STEM/MARK.

Výsledky průzkumu vypovídají o životním stylu jednotlivých generací. Zatímco nejstarší si vyhledávají informace především o bydlení, nejmladší o financích. Všechny generace pak spojuje zájem o aktuální domácí dění. Pro celou společnost je také příznačná nízká záliba v politických tématech, která je procentuálně na obdobné úrovni, jako zájem o dění ze světa českých celebrit.

Mladá generace (18–29 let) se kromě domácího zpravodajství (52 procent) zajímá překvapivě nejvíce o praktická témata, jako jsou osobní finance (38 procent). „Je velmi dobrá zpráva, že si mladí lidé uvědomují svou zodpovědnost za vlastní finanční situaci a snaží se získávat potřebné informace pro dobré rozhodování. To, že nejde jen o proklamace ve výzkumech, ale o skutečné chování, potvrzují i solidní výsledky v mezinárodním průzkumu finanční gramotnosti,“ komentuje výsledky Milan Hejl, Managing Partner AMI Communications.

Kde Češi vyhledávají zpravodajství a o jaká témata mají největší zájem? Kde Češi vyhledávají zpravodajství a o jaká témata mají největší zájem? | AMI Communications

Lidé ve věku 30–44 let, stejně jako mladá generace, chtějí především vědět, co se aktuálně děje. Celostátní a regionální zpravodajství jednoznačně vede i v jejich případě (65 procent).

Co ale příliš nezajímá ani jednu z těchto skupin je politika. Průzkum totiž ukázal, že domácí politická scéna zajímá obě tyto skupiny asi tolik, co novinky ze světa celebrit, a to velmi málo (politika – 21 procent, celebrity – 19 procent). „Může to souviset s nízkou důvěryhodností reprezentantů státní správy. Ta jako zdroj informací získala v průzkumu vůbec nejhorší hodnocení. Státní správu považuje za nedůvěryhodnou 78 procent všech dotázaných,“ doplňuje Milan Hejl. Naopak lépe společnost vnímá nezávislé experty a analytiky nebo reprezentanty nevládních organizací.

Populace 45–59 let nejvíce sleduje kromě zpravodajství (68 procent) novinky o osobních financích (45 procent) a bydlení (43 procent). Starší populace je oproti té mladší také přístupnější k tématům ze světa známých osobností (18 procent) a politické scény (31 procent).

Z televizního vysílání čerpá informace 84 procent dotázaných z této věkové kategorie. Poslechovost rádií je u této skupiny stejná jako návštěvnost online zpravodajských portálů. Využívání internetového zpravodajství je zde navíc jen o 10 procent nižší než u nejmladší generace.

V průzkumu se potvrdily rozdílné zájmy mužů a žen. Opomineme zpravodajství, které se u obou skupin umístilo na prvním místě. Až 49 procent žen se zajímá o informace o zdravém životním stylu. Vyhledávají také novinky z oblasti gastronomie, bydlení, kultury a umění. Muže lákají především nové technologie (49 procent) a sport (46 procent). Rádi si přečtou také o novinkách v oblasti internetu, sociálních sítí a osobních financí.

Aktuální dění sledují dvě třetiny populace převážně na internetu a téměř čtvrtina v tisku. Stále častěji se zdrojem informací stávají také sociální sítě: „Více jak třetina z nás čerpá denně informace o aktuálním zpravodajství ze sociálních sítí, konkrétně z Facebooku, Twitteru a YouTube, jejichž potenciál stále stoupá,“ komentuje zjištění Milan Hejl.

O tom, že lidem vyhovuje internetové prostředí, svědčí i způsob, jakým informace vstřebávají. Čtyřiceti procentům si stačí článek přečíst jen zběžně, aby měli všeobecný přehled. Lidé dávají přednost stručným a přehledným textům doplněným o fotografie a videa.

Průzkum byl v roce 2015 realizován prostřednictvím internetového dotazníku (CAWI) na vzorku 509 respondentů z celé ČR.

vialli ( 17. prosince 2015 19:46 )

Ted uz jim veri enem na Morave a ještě agent tomik007.

vialli ( 17. prosince 2015 19:43 )

Na TV se nedívám, škoda času. Je to přežvýkavec a patří mezi skot a jeleny. Raději si projdu víc médií, přečtu si zprávy mezi řádky a někde poblíž toho se pak dovím, co se pravděpodobně děje. Při získávání informací mám jedinou nedotknutelnou zásadu: politikům, reklamám, meteorologům a pojišťovacím náhončím nevěř ani slovo ! Trochu shovívavější jsem u meteorologů, ti nelžou programově, ale pro nedokonalost dnešní vědy.

moiaza ( 17. prosince 2015 19:18 )

Dneska není politika o politice, ale bojem o velká tučná koryta.Inteligentní člověk nikdy do politik nepůjde. Už i koňák Váňa neví, komu by měl vlézt do zadku, aby se do politiky dostal. Koně nevynášejí, tak je na čase stáje vyměnit za skladiště odložených politiků - senát.

barracuda.sro ( 17. prosince 2015 18:56 )

Celebrity a Politiku žerou jenom Pražáci.

Zobrazit celou diskusi