Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Soud dal zelenou „velkému“ letišti Vodochody. Deset obcí je proti

Autor: ČTK - 
16. prosince 2015
10:12

Příprava projektu rozšíření vodochodského letiště bude zřejmě moci pokračovat. Městský soud v Praze vrátil Letišti Vodochody ze skupiny Penta kladný posudek vlivu na životní prostředí EIA, který zrušilo ministerstvo životního prostředí. Vyplývá to z rozsudku, který má ČTK k dispozici. Ministerstvo zatím neobdrželo odůvodnění rozsudku, chce si jej prostudovat.

Pro nás to znamená, že můžeme po nabytí právní moci rozsudku zahájit územní řízení a zažádat o stavební povolení ke stavbě letiště, řekl ČTK ředitel letiště Martin Kačur.

MŽP vydalo kladný posudek EIA Letišti Vodochody před dvěma lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko loni na jaře znovu prověřovat. V červnu ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.

Letiště Vodochody Letiště Vodochody | ČTK

Letiště Vodochody poté napadlo zrušení EIA u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale v květnu nařídil. MŽP může proti rozsudku podat kasační stížnost. Ministerstvo neobdrželo rozsudek soudu včetně odůvodnění. Vyjádříme se poté, co obdržíme výrok soudu. Následně případně zvážíme podání kasační stížnosti, řekla dnes mluvčí MŽP Petra Roubíčková.

Rozšířené letiště mělo začít fungovat v roce 2016. Z původně továrního areálu chtějí provozovatelé udělat letiště pro nízkonákladové aerolinie a privátní lety. Projekt si vyžádá asi tři miliardy korun. Pokud by nenastaly další komplikace, mohly by práce na rozšíření letiště začít nejdříve v roce 2017. Ale i tento termín je velmi optimistický,“ dodal Kačur. Podle něj bude záležet i na odůvodnění aktuálního rozsudku. Delší čas zabere i příprava dokumentace pro stavební povolení a tato příprava začne až po obdržení územního rozhodnutí, aby v ní byly zapracovány všechny požadavky.

Na ministerstvo životního prostředí se Letiště Vodochody se svým záměrem obrátilo v únoru 2009. Úřad po čtyřletém prověřování vydal kladný posudek, který obsahoval přes 120 podmínek, jež musí investor splnit. Plnění je součástí připravovaného projektu. Šlo například o dostavbu přivaděče na dálnici D8 a omezení pro noční lety.

Proti rozšíření letiště také vzniklo sdružení Stop Letišti Vodochody. Jeho členem je více než desítka obcí z okolí letiště. Proti současnému provozu letiště většinou nemají připomínky, ale obávají se enormního nárůstu letů a větších letadel a také celkového dopadu na zdraví a životní podmínky. Problém také vidí například v části projektu, která řeší odvodnění.

Obce podle mluvčího sdružení a starosty Líbeznic u Prahy Martina Kupky připravily pro soud i podnět k tomu, aby byly do rozhodování zapojeny. Velmi mne rozhodnutí soudu zarazilo. Překvapuje mě to, že obce nedostaly prostor pro předložení argumentů. Jsem přesvědčen, že by je soud zhodnotit měl, uvedl Kupka. K dalším plánovaným krokům sdružení se zatím nechtěl vyjadřovat.

 

Jak šel čas s Vodochody

Tak má vypadat letiště Vodochody. Tak má vypadat letiště Vodochody. | ČTK

Červenec 2005 – V tisku se objevily informace, že tehdy státem vlastněné Aero Vodochody plánuje na továrním aerodromu otevřít mezinárodní veřejné letiště.

14. března 2006 – Starostové 11 obcí v blízkosti Aera odmítli záměr přeměnit tovární přistávací plochu na letiště.

25. října 2006 – Vláda prodala Aero Vodochody včetně letiště firmě Oakfield z investiční skupiny Penta. Starostové okolních obcí opět vyjádřili své obavy z rozšíření letiště.

13. ledna 2010 – Letiště představilo plány na rozšíření, kapacita by měla dosáhnout 3,5 milionu cestujících ročně (asi třetinu provozu na Ruzyni). Na plány reagovaly okolní obce řadou referend.

9. listopadu 2010 – Letiště Vodochody předložilo ministerstvu životního prostředí (MŽP) novou dokumentaci k posouzení dopadů na životní prostředí (EIA). Projekt nepočítal s nočním provozem, změnily se koridory a firma slíbila napojení letiště na dálnici. Zástupci obcí plán odmítli s tím, že má i nadále závažné nedostatky.

9. února 2011 – MŽP vrátilo Letišti Vodochody verzi k dopracování.

7. září 2011 – Letiště v přepracované studii EIA nabídlo lidem v okolí kompenzace. Měl se zřídit speciální účet, na který by se poukazovaly peníze, jimiž by disponovaly obce.

26. září 2011 – Starostové 15 obcí zapojených do iniciativy Stop Letišti Vodochody odmítli návrh na finanční kompenzace.

10. října 2011 – Radní Středočeského kraje souhlasili s dostavbou letiště. Požadovali ale, aby zohlednilo připomínky obcí a minimalizovalo hluk. Později ale kraj svůj názor změnil a v létě 2013 začal s obcemi spolupracovat v boji proti rozšíření letiště.

18. listopadu 2011 – MŽP oznámilo, že se k přepracované verzi studie EIA sešlo na 2000 připomínek. Ministerstvo si pro jejich zpracování nechalo vytvořit nezávislý oponentní posudek.

16. května 2013 – Projekt rozšířeného letiště získal kladný posudek v procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Zástupci obcí oznámili, že pokud MŽP vydá svůj souhlas se stavbou, obrátí se na soud.

29. října 2013 – MŽP souhlasilo se vznikem letiště. V rámci řízení EIA si ale vymínilo 124 podmínek. Iniciativa Stop Letišti Vodochody následně oznámila, že navrhne zrušení kladného stanoviska k EIA.

3. dubna 2014 - Společnost Letiště Vodochody oznámila, že připravované rozšiřování vzdušného přístavu by mohlo začít na konci roku 2015, hotové by mělo být k letní sezóně roku 2017.

28. dubna 2014 – MŽP začalo prověřovat, zda dřívější souhlasné stanovisko s EIA netrpí závažnými právními vadami.

13. června 2014 – MŽP zrušilo kladný ekologický posudek.

27. června 2014 – Letiště podalo vůči usnesení MŽP rozklad.

19. září 2014 – Rozkladová komise doporučila ministru životního prostředí Richardu Brabcovi (ANO), aby potvrdil zrušení ekologického posudku na rozšíření Letiště Vodochody.

29. října 2014 – MŽP potvrdilo zrušení ekologického posudku.

19. prosince 2014 – Deník E15 uvedl, že Letiště Vodochody žaluje MŽP kvůli tomu, že zrušilo ekologický posudek k rozšíření letiště.

19. ledna 2015 – Pražský městský soud se odmítl zabývat žalobou Letiště Vodochody na MŽP. Letiště následně koncem ledna podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS).

7. května 2015 – NSS nařídil Městskému soudu v Praze, aby se zabýval žalobou Letiště Vodochody na postup MŽP.

15. prosince 2015 – Pražský městský soud vrátil Letišti Vodochody kladný posudek vlivu na životní prostředí EIA. Příprava projektu rozšíření letiště tak bude zřejmě moci pokračovat.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi