Na vlakových přejezdech číhá smrt. Hazardéry ale nezastaví ani závory za miliony

Autor: kle - 
15. 12. 2015
05:00

Z necelých osmi tisíc železničních přejezdů v České republice má výstražný kříž, tedy nejnižší stupeň zabezpečení, 4 252 přejezdů. Někde se modernizuje, přibývají světla a závory, jinde se plánují mimoúrovňové křižovatky. „Mít všude závory není technicky ani finančně možné. A některé chodce a řidiče nezastaví ani to,“ řekl pro Blesk.cz Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Muž kolem čtyřicítky vjel v pondělí u Městce Králové na Nymbursku s osobním vozem na přejezd zabezpečený pouze výstražnými kříži. Motorový vlak auto na místě rozdrtil a řidič zemřel. Jen pár dní předtím přitom ve Frýdku-Místku obdobné tragédii jen o vlásek unikl řidič kamionu. Ten vjel na přejezd, ačkoliv svítila výstražná světla. Vlak minul kabinu řidiče, zničil přívěs. Jako zázrakem se nikomu nic nestalo.

„Sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují základní platné zákony a pravidla,“ říká Jakub Ptačinský k situaci na českých železničních přejezdech. Těch je podle aktuálních údajů SŽDC v České republice 7 996 a postupně mizí, popřípadě se na nich zvyšuje úroveň zabezpečení. Jinými slovy – tam, kde je dnes výstražný kříž, budou v budoucnu světla nebo ještě lépe závory.

V pátek začala například modernizace přejezdů na trati mezi Trutnovem a Teplicemi nad Metují. Rekonstrukce se dočká celkem 14 přejezdů, které dostanou světelná zabezpečovací zařízení. Dalším příkladem může být trať mezi Kutnou Horou a Zručí nad Sázavou. V září tam dokončili opravu šesti přejezdů. Všechny byly původně opatřeny pouze výstražným křížem, nyní má pět z nich výstražnou světelnou signalizaci a jeden z nich i závory.

SŽDC čerpá na modernizaci železničních přechodů finance z evropských fondů. Příští rok končí čtyřletý program, v němž se modernizuje 276 přejezdů za celkem 2,3 miliardy korun. „Při určování, které přejezdy modernizujeme, vycházíme jak z důležitosti tratě, tak i hustoty silničního provozu, místní nehodovosti, statistik policie atd.,“ přibližuje Ptačinský. „V drtivé většině případů bychom rádi na přejezdech viděli závory, ale není to finančně a ani technicky možné.“

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) navíc plánuje na vybrané železniční přejezdy namontovat laserová čidla. Detektor překážek by skenoval prostor uzavřeného přejezdu a uměl by zastavovat i dopravu. Do testovacího provozu chce ministerstvo první skenery zařadit v příštím roce.

Kde to jde, snaží se SŽDC přejezdy úplně rušit. To je možné na velmi málo vytížených komunikacích nebo tam, kde jsou dva přejezdy blízko sebe nebo kde lze vybudovat mimoúrovňové křížení. „Výstavba nadjezdu či podjezdu vyjde až na 100 milionů korun. Osazení jednoho přejezdu závorami na 3–5 milionů korun,“ dodává mluvčí.

„Všechny rychlostní koridory jsou již maximálně zabezpečeny,“ uzavírá mluvčí a opakuje, že z hlediska železničního neexistuje termín „nebezpečný přejezd“. „Všechny jsou zabezpečeny, 99 procent všech nehod zaviní řidiči,“ uzavírá.

Doporučujeme
karlos107 ( 15. prosince 2015 12:14 )

Pavdu díš !! Papíry sebrat na 10 let a nikdo by si na přejezd netroufl..na nezabezpečený, by se sakra rozhlížel, jestli může nebo ne. Jinak těmto hajzlům, co nedodržují pravidla silničního provozu přeju, aby je z místa nehody odvezli v cínové rakvi !!!

moiaza ( 15. prosince 2015 08:13 )

Vše je jen důsledkem ignorace silničního zákona. V dnešní moderní technické době není problém na mnoho přejezdu instalovat kamery a jízdu na červenou přísně trestat. Když 100 řidičů přejede přejezd na blikající červené světla a nikdo je za tento přestupek nepotrestá, tak příště to udělají znovu. Kdyby těch 100 řidičů přišlo okamžitě o ŘP, jsem si jistý, že do měsíce na červenou neproje téměř nikdo. Jezdím často a stává se mi že projedu půl republiky a na policii nenarazím. Každý policajt chce sedět v kanceláři a toho chodníkového turistu nikdo dělat nechce. A z kanceláře se jen těžce postihuji arogantní řidiči.

Zobrazit celou diskusi
720p 360p
Další videa