Pendolino ze Studénky opět vyjede. Oprava bude stát 210 milionů
České dráhy chtějí opravit pendolino poškozené při červencové havárii ve Studénce. Opravu předního vozu za zhruba 210 milionů korun schválila ve čtvrtek dozorčí rada firmy. Náklady předběžně vyčíslil výrobce vlaku, společnost Alstom. Dráhy nyní s výrobcem vlaku zahájí podle pravidel zákona o veřejných zakázkách definitivní jednání o ceně.
Řídící jednotka vlaku byla zničena 22. července při nárazu do kamionu na železničním přejezdu u Studénky. Vlak jel rychlostí 160 kilometrů v hodině, před srážkou stihl strojvedoucí zbrzdit vlak na 142 kilometrů v hodině.
Náraz, při kterém do vozu vlétly dvě tuny vážící palety plechových desek, zdevastoval jak kabinu strojvedoucího, tak i prostor za ní včetně šesti řad sedadel.
Při nehodě tři lidé zemřeli, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Podle zprávy z vyšetřování přispělo snížení rychlosti k tomu, že vozidlo nevykolejilo, což by vedlo k vyššímu počtu obětí i rozsahu poškození vozu.
„Sedmou jednotku potřebujeme, proto ji necháme opravit,“ uvedl předseda dozorčí rady Českých drah Milan Feranec. Management dopravce se podle něj má snažit o maximální možné snížení uvedené ceny. Definitivní hodnotu zakázky pak bude ještě jednou schvalovat dozorčí rada.
Původní odhad škody na předním vozu rychlovlaku, který poničily hlavně ocelové plechy převážené na kamionu, činil 150 milionů korun. Dráhy čekaly na upřesnění ceny opravy, podle její výše se chtěly rozhodnout, zda se oprava soupravy vyplatí. Druhou možností bylo koupit náhradní vozidlo, pendolina stále jezdí v Itálii.
Pendolina dodávala Českým drahám od roku 2003 italská společnost Fiat Ferroviaria, která nyní patří mezinárodnímu koncernu Alstom. Běžný provoz zahájily rychlovlaky v Česku v listopadu 2005. Dopravce za pendolina podle médií zaplatil 4,4 miliardy korun, poslední splátku poslal loni v listopadu.
nová souprava vyjde na 375 000 000 kč .