„Víc mají i brigádníci.“ Řidiči autobusů jsou kvůli platům krok od stávky
Dopravní odboráři vyhlásili stávkovou pohotovost kvůli nízkým platům řidičů autobusů. Pokud se podmínky šoférů řídících linkové autobusy nezlepší, jsou odbory ochotné přijít s ostřejší podobou protestu včetně stávky. Na pondělní tiskové konferenci to řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.
Podle odborů krajské zakázky na provoz autobusových linek vyhrávají firmy, které cenu přepravy snižují na úkor mezd řidičů. Protest platí do odvolání.
„Řidič autobusu stráví na pracovišti i více než 300 hodin měsíčně při 72 až 82 korunách hrubého na hodinu,“ uvedl Pomajbík. Více peněz podle něj dostávají i brigádníci v supermarketu, když vykládají ovoce do regálů. Počet přesčasových hodin, které řidiči slouží mimo jiné i proto, že je šoférů na trhu nedostatek, může s sebou nést zvýšené riziko nehod, doplnil.
Na podporu nároků řidičů na stanovení minimální mzdy v krajských výběrových řízeních na provoz autobusových linek jsou odbory ochotné využít všech důraznějších forem protestu. Podle Pomajbíka může jít například o lokální stávku, která by ale mohla přerůst v rozsáhlejší formu protestu.
Odbory by podle něj nevyhlašovaly stávkovou pohotovost, pokud by si nebyly jisté, že jsou schopné přistoupit i k těmto důraznějším akcím. Zároveň ale uvedl, že Odborový svaz dopravy (OSD) preferuje řešení situace dohodou.
Plat řidičů neroste, protože je vázán na jednotlivé linky
Problémem je podle odborů i skutečnost, že smlouvy na jednotlivá spojení se uzavírají na dobu pěti i deseti let. Cena práce šoférů je tak zafixovaná a není prostor ji v tomto období zvyšovat. Přestože není možné na takto dlouhou dobu zafixovat ceny paliv nebo technologií, ceny mezd nyní zafixovat lze, doplnil předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. Výše těchto mezd navíc nestačí, aby se šoféři mohli slušně uživit, dodal.
Problematiku mezd řidičů autobusů, ale i nákladních řidičů hodlá ČMKOS otevřít i na prosincovém jednání tripartity, uvedl Středula.
Vlnu protestů řidičů zahájila takzvaná jablonecká výzva, kterou chtěli odboráři z Jablonce nad Nisou a Liberce poukázat na nízké platy řidičů autobusů na linkách objednaných krajem. Reflexní vesty na podporu jejich požadavků poté oblékly tisíce šoférů po celé zemi. Posledním z řady protestů bylo středeční vystoupení řidičů v linkové dopravě ve Zlínském kraji.
Odboráři požadují, aby přímo v zadání zakázek byla zakotvena nejnižší mzda řidičů v podobě 1,75násobku minimální mzdy. Odpovídá to 100 korunám na hodinu. Nárok řidičů na takové podmínky přímo v zadáních veřejných zakázek nedávno podpořil i premiér Bohuslav Sobotka.
no a co by chtěli, když si vozej *** celou směnu. To za chvíli pětkař ve škole, co se flákal, merdal na školu, bude chtít 40tis vejplatu ne?