Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

„Vypekla“ vás Lufthansa? Poradíme vám, jak se stávce aerolinky bránit

Autor: sou, ČTK - 
10. listopadu 2015
11:05

Palubní personál letecké společnosti Lufthansa dál pokračuje ve stávce, která se podle nejnovějších odhadů dotkne více než 100 tisíc cestujících. S pomocí českým turistům, kteří zatím marně čekají na svůj let, přišla i Česká obchodní inspekce. Na webu jim připomněla, že mají právo na přesměrování cesty s bezplatnou péčí nebo odstoupení od smlouvy.

Personál letecké společnosti Lufthansa stávkuje už od pátku a hodlá v tom dál pokračovat. Podle nejnovějších odhadů se to dotkne více než 100 tisíc cestujících. Ti ale mají hned několik možností, jak o své letenky nebo peníze nepřijít. Podle informací České obchodní inspekce se Lufthansa snaží cestující přesměrovávat na lety jiných dopravců.

Lidé v tomto případě mají právo na bezplatnou péči od letecké společnosti. To znamená, že mají právo na stravu, pití a vhodné ubytování. Rovněž si můžou dvakrát bezplatně zatelefonovat a odeslat dvě e-mailové nebo faxové zprávy. Cestující, kteří mají zakoupenou letenku na let v tomto týdnu, by měli Lufthansu kontaktovat a v případě problémů se následně obracet na Evropské spotřebitelské centrum či Úřad pro civilní letectví.

Cestující můžou skončit i ve vlaku

„Lidé mohou také odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. V takovém případě nemá dopravce povinnost další péče,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které se zabývá právy spotřebitelů na evropském trhu. Tuto variantu volí hlavně lidé, kteří se raději vydají na cestu po vlastní ose, protože se jim čekání na další let zdá příliš dlouhé.

Důležité je ale zdůraznit, že letecká společnost či cestovní kancelář může klienta přesměrovat i jinak než na další let. Může ho do cíle dopravit vlakem či autobusem. Během čekání na přesměrování má dopravce povinnost péče, tedy poskytnutí ubytování na jednu či více nocí, pokud je to nutné vzhledem k novému datu odletu.

Při stávce ale cestující nemají právo na paušální náhradu škody ve výši 125 až 600 eur (3400 až 162 00 korun). Tuto sumu lze požadovat totiž pouze v případě, kdy za zpoždění či zrušení letu nese odpovědnost přímo dopravce. Stávka je ale považována za takzvanou mimořádnou okolnost, které dopravce nemohl zabránit.

Odbory se přou s vedením aerolinek o pracovní a mzdové podmínky. Požadují mimo jiné vyplacení jednorázové prémie k platu ve výši 2000 eur (54 200 korun) všem stevardům a letuškám Lufthansy. Kromě toho žádají zachování stávajícího programu penzijního pojištění, který chce Lufthansa omezit. Protesty zaměstnanců Lufthansy v posledním roce zesiluje snaha vedení aerolinek o snížení nákladů.

„Vypekla“ vás Lufthansa? Poradíme vás, jak se stávce aerolinky bránit

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi