Rozbuška pro školství. Učitelé jsou na nervy z dětí, kterým rodiče vše dovolí
Nedostatek úcty vůči pedagogům a až nekritické hájení dětí rodiči. Tak na to si nejčastěji učitelé stěžují. Při některých situacích mají co dělat, aby jim „neujela ruka“. Podle odborníků ale jen doplácí na změnu společenského trendu. Upozornil na to deník Právo s tím, že ostrá disciplína z 80. let ve výchově „už nefrčí“.
Stížnosti na „dnešní mládež“ tady byly vždy. Jenže u současné generace už neplatí ostrá disciplína, která tady byla ještě v 80. letech. „Víc se s dětmi debatuje, víc nás zajímá, co chtějí. Když tento posun škola neakceptuje, dochází ke konfrontaci autoritativního a tolerantnějšího přístupu,“ řekl Právu speciální pedagog a psycholog David Čáp.
Problémem může být i věk učitelů. Mezinárodní šetření v roce 2012 ukázalo, že český pedagogický sbor patří v zemích OECD mezi nejstarší.
Tělesné tresty jsou nepřijatelné
Pedagogické fakulty se málo soustředí na psychologické vzdělání. Pedagogům pak chybí znalosti, jak se mají zachovat při konfliktu. Někteří rodiče v afektu k fyzickým trestům učitele nabádají. Stále častěji ale své děti až nekriticky hájí. „Naštvaný rodič není špatný, ale naopak dobrý rodič, který má zájem o své dítě. Existují postupy, jak ho zklidnit a přetáhnout na svoji stranu,“ míní Čáp.
Kázeň a autorita jsou hlavním tématem na všech školách. Podle Tomáše Feřtka ze společnosti EDUin je ve školách, kde učitelé i několikrát v hodině napomínají žáky k poslušnosti, „mnohem větší počet hochů, kteří během hodin pokřikují a urážejí holky“. Tělesné trestání dětí je podle něj mezi pedagogy nepřijatelné za všech okolností.
Starší pedagogové nejsou nastavení na debatu s žákem
Řada škol si s touto změnou společenského trendu umí poradit. Například na jedné z venkovských škol na Kyjovsku zavedli každé pondělí třídní hodiny, kde učitel sedí s žáky v kruhu a ti se zde mohou projevovat a říkat své postoje.
„Starší učitelé na to nejsou nastaveni. Byť jsou informováni a aktivně s tím souhlasí, tak ve skutečnosti tam děti zase peskují a chovají se k nim mocensky,“ říká Feřtek s tím, že tito učitelé to často vnímají jako ztrátu času. V jiné škole mají kromě třídního učitele i takzvaného důvěrníka, se kterým se jednou týdně schází.
Koho? Učitele nebo žáky?