Hanka přijala v zajetí islám. Únosci tak zasévají další spoluvěrce, říká expert
Proč únosci v islámských zemích dávají unesené do muslimských rodin, jako se tomu patrně stalo v případě Hanky a Tonči, a nutí je konvertovat k islámu, když jim jde primárně o výkupné? Na tuto otázku odpověděl Blesk.cz bezpečnostní expert Andor Šándor. A nejen na ni. Hanku, která podle islámských tradic žije i po návratu do Česka, za bezpečnostní riziko nepovažuje.
„Obě si do detailů osvojily islámské tradice, které by nemohly znát, aniž by fungovaly v rámci rodiny,“ sdělil MF Dnes její zdroj o Haně Humpálové a Antonii Chrástecké. O Hance, která prý dál žije podle islámu, list napsal: „Podle několika lidí, kteří s ní byli v osobním kontaktu po návratu, dál žije podle víry, kterou přijala ve svém zajetí, a chodí zahalena v hidžábu – šátku, kterým si zakrývá vlasy.“
Na otázku Blesk.cz, proč únosci občas dávají unesené do silně věřících rodin, i když jim jde v první řadě o výkupné (které podle všeho hrálo důležitou roli i v případě Češek zadržených při přejezdu Pákistánu), bezpečnostní expert a generál Andor Šándor odpovídá: „To nemusí být v kontradikci. Oni je stejně eventuálně chtějí zpeněžit tím, že je unesou, ale zároveň rozšiřují okruh lidí, kteří věří v islám, a v zásadě jako by si zasévali, i když to může znít přehnaně, další spoluvěrce v zemích, ze kterých unesení přišli.“
Umístění unesených do rodin Šándor chápe, a to z více důvodů. „To, že je dají do rodin, je logické, protože těžko by mohli vydržet dva roky někde v nějakém kozím chlívku,“ uvedl expert a upozornil i na složitost procesu vysvobození lidí od únosců. „Nikdo nikdy nemůže dopředu tušit, jak celá věc bude dlouho trvat. Nikde není žádná šablona, že od doby únosu budou unesení doma do měsíce, do půl roku, do dvou let. Také to trvalo i pět let,“ pokračuje pro Blesk.cz Šándor. Kdy dojde k dohodě, tak netuší ani samotní únosci.
Šándor: Že Hanka žije podle islámu, není trestné
Že Hanka přijala islám, tomu se Šándor nediví. „Ti lidé se nepochybně s tím prostředím sžijí. Tak jako třeba někteří američtí piloti, kteří byli sestřeleni a zajati ve Vietnamu, tak ne ve velkých počtech, ale někteří také přešli na komunistickou víru,“ uvedl.
Nad konverzí Antonie k islámu se však Šándor ještě pozastavil. „To, že někdo žije podle islámu, může být možná v české společnosti trochu zvláštní, ale není to nic, co by nás mělo před něčím varovat,“ míní expert. „Nevím, jak Hanka dnes žije. Možná že oproti době před únosem změnila způsob života, ale zřejmě asi žije způsobem života takovým, jaký si sama dobrovolně vybrala. Předpokládáme, že jí to asi vyhovuje,“ doplnil generál a bývalý náčelník Vojenské zpravodajské služby ČR, dnes expert na otázky bezpečnosti a hrozeb terorismu.
Hanka a Tonča mluvit se státem o zajetí nemusí
Česko přitom pro záchranu Hanky a Tonči vyvinulo nemalé úsilí. Unesené Češky však po svém návratu do vlasti vůbec nejsou povinné státu říct, co se jim vlastně v cizině stalo. „Nespáchaly trestný čin, udělaly jen hloupost. A pokud by si výpovědí ublížily, tak ji mohou odmítnout,“ uvedl Šándor, podle jehož názoru dívky ostatně ani příliš informací nemají. „Neměly tam svobodu se potkávat či procházet,“ vysvětluje.
Za bezpečnostní riziko přitom Hančinu konverzi k islámu nepovažuje. „Pokud jde o bezpečnostní hledisko, byl bych opatrný, abych dával rovnítko mezi tím, že je někdo bezpečnostním rizikem a že někdo buď konvertuje z křesťanství na islám, anebo vůbec začne věřit v Boha prostřednictvím islámu. Takto bychom neměli uvažovat. To není trestné. Jakýkoli bezpečnostní aparát nemá žádný legální nástroj k tomu, aby takovou danou osobu mohl dlouhodobě sledovat, a navíc proti ní používat prostředky operativní, jejichž nasazení si vyžaduje ze zákona nějaký schvalovací proces, tzn. při sledování povolení ministra, při odposlechu povolení příslušného soudu apod.,“ upozornil Blesk.cz Šándor.
A myslíte si, že kdyby se Hanča vrátila k muslimákům, že by se o tom média dozvěděla? Třeba tam má dítě a už odjela za ním a je spokojená.