Za 6 dní vybrali na strojvůdce hrdinu 1,4 milionu! Zničená kabina pendolina se musí vyrobit znovu
Kabina pendolina, které ve Studénce nabouralo v rychlosti 142 km/h do kamionu, je zcela zničená. Je to patrné nejen z fotek vlaku, který je nyní zaparkovaný v pražském depu, ale také z prohlídky vozu komisí expertů. Nehoda mohla mít však ještě tragičtější následky. Nebýt strojvedoucího Jana Č., na jehož podporu se vybralo ve sbírce již 1,4 milionu korun.
První vůz havarovaného pendolina bude patrně nutné vyrobit znovu s výjimkou podvozku, který zřejmě není poškozený. Takový je závěr znaleckého prozkoumání pendolina ze Studénky. Závěry dnes uveřejnil Miroslav Kupec, vrchní přednosta Depa kolejových vozidel Praha.
Původně odhadovaná škoda 150 milionů korun se nezměnila ani po komisní prohlídce, které se účastnili zástupci Českých drah, pojišťovny a výrobce pendolin, společnosti Alstom. Společnost nyní připraví drahám kalkulaci, kolik by oprava vozu stála.
Alstom nyní musí zjistit od svých dodavatelů, zdali a za jakých podmínek budou schopni dodat komponenty pro opětovnou výrobu kastle vagonu. Pokud nebude oprava ekonomicky výhodná, zvažují České dráhy i jinou variantu, jako je například nákup podobného vozidla, které na italských železnicích v současnosti stále jezdí. Prioritou je ale oprava, a to co nejrychlejší, aby se celá souprava mohla vrátit zpět do provozu.
Komise jasně zjistila, že pendolino bylo před nehodou v naprostém pořádku a že v žádném případě nemělo jakýkoli podíl na této mimořádné události, uvedl přednosta.
Správně zareagoval i strojvedoucí, který zatáhl za rychlobrzdu a poté utekl z řídicí kabiny. Náraz, při kterém do vozu vlétly dvě tuny vážící palety plechových desek, zdevastoval jak kabinu strojvedoucího, tak i prostor za ní včetně šesti řad sedadel.
Strojvedoucí Jan Č. přitom brzděním před nehodou patrně zabránil větším škodám na zdraví cestujících i majetku při tragické nehodě u Studénky. Podařilo se mu z rychlosti 160 kilometrů v hodině rychlou reakcí snížit během několika vteřin rychlost soupravy na 142 km/h. Zabránil také tomu, aby vozidlo nevykolejilo, což by vedlo nejen k vyššímu počtu obětí, ale i k podstatně většímu poškození vlaku.
Po nehodě ve Studénce skončil ve vazbě polský řidič kamionu, který vjel na přejezd přesto, že svítila červená světla. V ostravské nemocnici pak zůstávají hospitalizováni tři pacienti, včetně strojvedoucího Jana Č., který při nehodě přišel o nohu. Útěk ze zdemolované řídicí kabiny mu však zachránil život.
Fakt mě čím dál tím víc udivuje, jak si spousta lidí nedokáže odpustit rýpavé kecy! Na všem hledat negativa...že se nestydíte. Je mi z takových jednoduchých povah špatně!