Logo jako z "malování" značí českou potravinu: Ministr si ze stovek návrhů nevybral, nechal si nakreslit vlastní
České potraviny asi budou mít nové, speciální označení. Vlnu kreativity nečekejte, důležitější ale je, že zákazník bude opravdu vědět, co kupuje. Jestli je ovšem i v této jednoduchosti krása, o tom by se dalo spekulovat. Na druhou stranu, logo bylo zadarmo. Z obchodů by navíc do budoucna měly zmizet další zavádějící nápisy a obrázky, které se snaží na český původ jenom lákat.
Ministerstvo zemědělství poslalo do meziresortního připomínkového řízení novelu zákona o potravinách, která zakáže používání zavádějících log u výrobků, které nepochází z Česka. Výrobci nebudou moci dávat na potraviny nápisy jako například Česká republika, česká kvalita či mapu nebo vlajku ČR, pokud nebude výrobek vyrobený v Česku.
Výrobek také bude muset být vyroben z českých surovin. U potravin, které se skládají z více surovin, bude muset být obsah českých částí minimálně 75 procent.
Novela by měla začít platit od poloviny roku 2016. „Dosavadní označování českých potravin je velmi nepřehledné až chaotické. Někteří potravináři situace zneužívají a odkazují na český původ, aniž by byla potravina aspoň v České republice vyrobena,“ řekl ministr.
Podobně chce ministerstvo upravit i používání symbolů trikolóry nebo českého lva na potravinách. Měly by se také přesněji specifikovat podmínky pro používání slov přírodní, pravé či čerstvé.
Úřednický šiml je konzervativní a spořivý
Ministr také představil logo, které si budou moci potravináři, kteří podmínky splní, dát na své výrobky. Logo vybírala ministerská komise ze stovky návrhů, nakonec se přiklonila k variantě české vlajky, pod ní je nápis Česká potravina. Původní soutěž muselo ministerstvo prodloužit a zvýšit odměnu z 50.000 na 90.000 Kč. Tvůrci původně poslali osm návrhů. Nakonec se ministrovi nelíbil žádný návrh, logo vzniklo na půdě ministerstva. „Nikdo nikomu nic neplatil,“ řekl Jurečka.
Potraviny, které nemohou pocházet z českých surovin, například čokoládové výrobky, budou moci mít alespoň označení Vyrobeno v České republice. Podle ministerstva není podle evropské legislativy povinné uvádět zemi původu u všech výrobků, ale jenom u vybraných skupin, jako jsou maso, ovoce či zelenina.
Zneužití = 10 milionů
Podle zákona o potravinách a tabákových výrobcích v případě klamavého označování potravin může být uložena pokuta až deset milionů korun.
Ministerstvo se bude snažit nové logo podpořit i marketingově, výši podpory ale Jurečka nezveřejnil. „Je to záležitost, kterou musíme zvažovat z hlediska nepovolené podpory,“ uzavřel ministr.
Děláš si kozy děvče? V každém Lidlu je 50 % polských sraček, 40% německých sraček a zbytek se tváří jako česká sračka. A kdo chodí nakupovat do Lidlu je PRASE