Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

České gripeny musely při letu na Island zvládnout náročný manévr

Autor: sou - 
23. července 2015
17:07

Pět českých stíhaček JAS-39 Gripen už je na Islandu. Během čtyřhodinového letu z čáslavského letiště museli přitom piloti opakovaně zvládnout tankování za letu i z italské cisterny. Manévr přitom patří mezi nejobtížnější. A jak ukazuje video z loňské mise, ne vždy se povede napoprvé.

Ve čtvrtek krátce před 11. hodinou na druhý pokus opustilo pět českých letounů JAS-39 Gripen letiště v Čáslavi. Tentokrát se ale už kvůli poruše zpátky vracet nemusely.

Aby stroje zvládly čtyřhodinový let bez přistání, musely několikrát doplnit palivo přímo za letu. Nakonec se to podařilo a po 15. hodině všechna letadla dosedla na letiště nedaleko v Reykjavíku na Islandu.

České gripeny odletěly chránit Island. České gripeny odletěly chránit Island. | ČTK

Při prvním startu gripenů ve středu se nedlouho po startu zjistilo, že jeden ze strojů má závadu. Mluvčí generálního štábu Jan Šulc uvedl, že šlo o chybu funkčnosti záložních letových dat. Piloti se tak museli po vyčerpání určitého množství paliva vrátit. 

Zbytek letky při středečním pokusu pokračovat nemohl. Stroje totiž musí doprovázet italské tankovací letadlo KC-767. A vypravit ho pro jeden samotný gripen, který by doletěl za ostatními, by se armádě prodražilo.

Tankování za letu vyžaduje přesnost

Stejný postup si piloti vyzkoušeli už loni na podzim, kdy se na Island vydali poprvé. Přelet na ostrov trvá kolem čtyř hodin, rychleji stíhačky letět nemohou kvůli tankeru, který je pomalejší. Tankování za letu je složitý manévr, který požaduje absolutní soustředěnost a přesnost.

Tento proces probíhá za rychlosti 500 kilometrů v hodině a hrana koše z tankeru je vzdálena pouhých 20 centimetrů od kabiny gripenu. Není proto divu, že se pilotům občas nepovede vše zvládnout hned na první pokus.

Video  České gripeny při cestě na Island  - Armáda ČR
Video se připravuje ...

Hadicový systém doplňování paliva za letu se pro svou mobilitu často používá i u vrtulníků. Poprvé ho využilo americké letectvo 28. března 1948.

Gripeny budou hlídat Island měsíc

Islandské nebe budou hlídat čtyři stroje, jeden má být záložní. První certifikační lety jsou naplánovány na 27. a 28. července, pohotovost čeští letci převezmou o den později. Piloty bude během mise opět doprovázet český pozemní personál, první část na Island zamířila v pondělí a zbytek tam přeletí v pátek. Celkem by mělo být do konce srpna na ostrově nasazeno sedm desítek vojáků.

České gripeny odletěly chránit Island. České gripeny odletěly chránit Island. | ČTK

Loni byli čeští stíhací letci na Islandu s gripeny několikrát uvedeni do vyšší pohotovosti. K ostrému startu ale povoláni nebyli. Do vzduchu se dostali díky cvičným letům. Dříve se česká armáda podílela také na zajišťování bezpečnosti vzdušného prostoru Litvy, Lotyšska a Estonska.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Zobrazit celou diskusi