Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Tajemné signály 17 let děsily astronomy, teď je záhada rozluštěna: Co je způsobilo?

Australští astronomové 17 let pátrali po původu tajemného signálu, až ho nakonec rozluštili. Dost je to překvapilo…
 (Autor: profimedia.cz)
Autor: ČTK -
13. května 2015

Australští vědci konečně vyřešili záhadu, která 17 let obestírala tajemné signály, jež byly opakovaně zachycovány v radioteleskopické observatoři u australského městečka Parkes…

Rušivé radiové signály vědci poprvé zaznamenali u nejznámějšího australského radioteleskopu v roce 1998, uvedl šéf oddělení astrofyziky ve vládním výzkumném ústavu CSIRO Simon Johnston.

Tehdy astronomové předpokládali, že signály pocházejí z atmosféry a že jsou nejspíš spojeny s bouřkovými blesky. Signály, které vědci nazývali pracovně perytony, se objevovaly jen jednou nebo dvakrát do roka. Jejich zdroj byl podle nich pravděpodobně „dost blízký, do pěti kilometrů od teleskopu“.

Teprve v letošním roce ale našli skutečného viníka. Letos 1. ledna instalovali v zařízení nový přijímač, který rušení sledoval, a zachytili silné signály 2,4 gigahertzu, což je frekvence využívaná mikrovlnnými troubami.

K interferenci došlo pouze ve chvíli, kdy byla dvířka trouby otevřena předčasně, než se dokončilo ohřívání jídla. „Pokud (troubu) nastavíte na ohřívání a otevřete ji, abyste se podívali dovnitř, dojde k rušivému efektu,“ řekl Johnston.

Astronomové zpravidla obsluhují teleskop dálkově a nejsou přímo v Parkesu přítomni. V observatoři nicméně pracuje tým zaměstnanců, který se stará o údržbu zařízení. Právě tito lidé zde používali mikrovlnnou troubu k ohřívání kávy či oběda.

Johnston uvedl, že „podezřelé perytony“ (krátké radiové signály o délce několika milisekund, nazvané podle bájného stvoření Perytona, tedy jelena s ptačími křídly), byly registrovány pouze ve dne, a nikoli večer, kdy všichni zaměstnanci již měli směnu za sebou a byli doma.

Signály se objevovaly jen vzácně, protože k rušení docházelo pouze tehdy, když byl teleskop namířen směrem k mikrovlnné troubě. „A když zachytíte jen pár signálů, je těžké odhalit podstatu věci,“ konstatoval Johnston.

Interference je velmi častým problémem, s nímž se astronomové setkávají. Podle Johnstona existuje řada věcí, které činnost radioteleskopu v Parkesu ruší. Jedná se mimo jiné o rozhlasové vysílání na velmi krátkých vlnách (FM), digitální televize, mobilní telefony či bezdrátový internet. „Pokud bychom chtěli mít observatoř v Sydney, bylo by radiové rušení tak příšerné, že bychom náš astronomický signál nikdy nezachytili,“ konstatoval Johnston.

djaba ( 14. května 2015 10:24 )

Všichni vědci vědí , že naše Země je naprosto unikátní planeta s inteligentním životem v celém vesmíru .Jenže téma hledání života jinde je pro investory zajímavé a ti štědře financují nákladné projekty .Chytří vědci mají teplé pelíšky a těží z toho .Každý ví z fyziky ,že radiový signál postupně slábne až úplně zanikne se vzrůstající vzdáleností .Aby dosáhl do vzdálenosi několika světelných let ,musel by se vysílat výkonem několika milionů gigawatů ,i to by molo být málo.A analogicky by případní mimozemšťané museli mít obdobné zařízení a přesto by byl případný signál přehlcen rušením vesmírným šumem .Je to stejné ,jako bych hodil v Angli do moře kámen a na Floridě čekal vlnu .