Expert o 150 km/h na dálnici: Řidiči rychlost překračují již nyní, brzdné dráhy se prodlouží
Řidiči závodníci mají asi smůlu! Poslanci sice schválili rychlost až 150 km/h na vybraných úsecích českých dálnic. Jenže ministr dopravy Dan Ťok (56, za ANO) s tím nesouhlasí. Poukazuje na stav a konstrukci českých dálnic, přemítá, zda jsou řidiči vůbec na vyšší rychlosti připraveni. Co zvýšení rychlostí může způsobit, to pro Blesk.cz shrnul dopravní expert. Např. se prodlouží brzdné dráhy. A hrozí tak více nehod.
Za možným zvýšením povolené rychlosti na některých úsecích dálnic až na 150 km/h stojí poslanec ODS Ivan Adamec (55). Ten za vhodné úseky označil třeba dálnici D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Ostravou nebo mezi Vyškovem a Kroměříží. Dalším by mohla být D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové nebo část D3.
Šéf ODS Petr Fiala se na Twitteru zaradoval. "Jezdit až 150 km/h na vybraných úsecích dálnic bude možné. Sněmovně dnes schválila návrh z programu ODS." Jenže právě tenhle návrh měl i řadu odpůrců. A patří mezi ně i ministr dopravy Dan Ťok (ODS).
Jezdit až 150 km/h na vybraných úsecích dálnic bude možné. Sněmovna dnes schválila návrh z programu #ODS.
— Petr Fiala (@P_Fiala) 29. Duben 2015
Názor experta: Lidi už 150 km/h jezdí
"Z pohledu bezpečnosti je návrh hloupost. Povolenou rychlost 150 mají v Evropě jen na pár úsecích v Polsku a všude jinde je trend spíš k omezování rychlosti. Prakticky se ale 150 km/h už dnes na našich dálnicích jezdí. Podle vlastního průzkumu ÚAMK jezdí kolem 140 km/h většina řidičů (60%). Návrh by to jen legalizoval. Když je omezení na 80, jede se 100, když je 60 jede se také 100. Řidiči víc respektují třeba značky nerovnost na vozovce, zúžení nebo tvorba kolon," upozornil Blesk.cz na možná rizika Petr Vomáčka, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Hrozí však i další nebezpečí, prodlužování brzdné dráhy. "Při 150 km/h, pokud jsou horší klimatické podmínky, nemají řidiči šanci zabrzdit nebo se vyhnout srážce. Ať už musí nenadále brzdit kvůli jinému vozidlu, nebo kupříkladu zvěři. U sněhu a náledí se bere v průměru 600 metrů brzdné dráhy, při 150 km/h to může být i kolem 1000 metrů. Záleží na povrchu, pneumatikách i vozidle. U 110km rychlosti se počítá kolem 93 m, u 100 km/h 80 metrů," dodal Svoboda z ÚAMK.
Rozhovor s ministrem dopravy
Proti zvýšení rychlosti se přitom postavil i ministr dopravy Dan Ťok, v jehož kompetenci je určit »rychlé« úseky, kde by stopadesátka mohla platit.
Co říkáte stopadesátce na dálnicích?
Ťok: „Naše dálnice jsou konstruovány a projektovány na rychlost 130 km/h, některé dokonce na 120 km/h. Hledat na nich úseky, kde se bude moci jezdit 150 km/h, mě proto nepřijde rozumné.“
S čím konkrétně by řidiči mohli mít problémy?
Ťok: „Při rychlosti 130 km/h teď stihnete na případnou překážku včas zareagovat. Pokud pojedete 150 km/h, tak tam mohou být takové poloměry, nájezdy a jiné věci, že to nestihnete a může to vést ke snížení bezpečnosti. A pak se také obávám, že si řidiči řeknou: Tady je povoleno 150, toleruje se 20 navíc, tak pojedu 170. Což je na tom podle mě to nejnebezpečnější.“
Přistoupíte tedy na zvýšení rychlosti?
Ťok: „Za ministerstvo vhodné úseky aktivně hledat nebudeme. Když dostaneme podnět, tak se jím budeme zabývat, ale budeme k němu přistupovat poměrně kriticky.“
Reaguji na jednoho predchoziho diskutujiciho. Zakaz predjizdeni pro vozidla nad 3,5 tuny je absolutni blbost. Jako sofer z povolani musim rict, ze je velky rozdil jestli jedu prazdny nebo plny - prijde kopec a co se asi bude dit u plneho /prazdneho nakladaku? To si snad jeste dokazete predstavit. A to jako chcete, aby vsichni nad 3,5 t v tu ranu jeli 20 km/h ????? Prosim, slezte zpatky na zem!