Český Pandur vs. americký Stryker: který transportér je lepší?
Americká dragounská jízda, která projela Českou republikou přilákala desetitisíce lidí. Obrněné vozy Stryker, které z většiny konvoj tvořily, ale nejsou nic výjimečného. České Pandury jsou v mnoha ohledech na vyšší úrovni.
Návštěvníci si zblízka prohlíželi devatenáctitunové obrněné transportéry Stryker a terénní auta Humvee. Především děti nastupovaly do transportérů, vojáci je vysazovali i na korby aut. Návštěvníci americkým vojákům nosili pivo v plechovkách, koláče, tatranky i pardubický perník.
Premiér Sobotka zase se zaujetím sledoval výměnu kola na transportéru a v doprovodu Stropnického a náčelníka generálního štábu Petra Pavla se setkal s americkými vojáky.
Stryker
Osmikolový obrněný transportér americká armáda používá od roku 2002. Do ukončení výroby loni v listopadu jich pro pozemní síly USA vzniklo zhruba 4 500. Nasazeny byly v Iráku i Afghánistánu. Podobně jako jiná vozidla svého druhu existuje v řadě variant – od té základní pro přepravu vojáků přes velitelské či průzkumné vozidlo, ženijní a zdravotnickou verzi až po stíhač tanků nebo verzi určenou pro chemický průzkum.
Výrobcem obrněného transportéru Stryker je koncern General Dynamics, tedy stejná firma jako v případě Panduru. Ten byl ovšem zkonstruován v Rakousku firmou Steyr, zatímco kořeny Strykeru sahají do Švýcarska, kde jeho předchůdce jménem Piranha vyvinula už začátkem 70. let firma MOWAG (později pohlcená General Dynamics).
Stryker | Pandur | |
Motor | Caterpillar JP-8 | Šestiválcový motor Cummins |
Palivo | Diesel | Diesel |
Výkon | 350 koní | 450 koní |
Max. rychlost | 96,5 km/h | 105 km/h |
Max. dojezd | 530 km | 700 km |
Váha | 19 tun | 20,5 |
U nas to byl SCOT,jezdil jsem s nim před 50 lety.Ruske BVPecko je jina klasa.