Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Šéf Lufthansy o pilotovi, který se schválně zřítil s airbusem: Byl to bezproblémový letec!

Autor: shp - 
26. března 2015
19:03

Bezproblémový pilot, který byl podle psychologických testů způsobilý k létání. Tak popsal šéf Lufthasy, pod kterou spadají aerolinky Germanwings, Carsten Spohr vraha 149 lidí na palubě airbusu Andrease Lubitze (†28). Přesto muž v minulosti jednou výcvik přerušil. Carsten prozradil o katastrofě letu 4U 9525 na tiskové konferenci mnohé. Toto je výběr nejzajímavějších odpovědí na otázky novinářů.

Prohlášení šéfa Luthansy Carstena Spohra:

„Musím říct, že jsme všichni zděšení z toho, že bylo letadlo přivedeno k pádu záměrně. Kapitán na chvíli opustil kabinu, poté se do ní nemohl vrátit. Kopilot mu zabránil v přístupu do kabiny a přivedl letadlo k pádu na Alpy. Něco takového bychom si nedokázali představit ani v nejhorších nočních můrách. Velice pečlivě vybíráme náš personál pro kopilotování. Prověřujeme je nejenom z kognitivních a technických znalostí, ale dáváme spoustu prostoru psychologickým kontrolám. Oba piloti prošli testy i výcvikem v leteckých školách. Kopilot začal svůj výcvik v roce 2008. Po výcviku měl 11 měsíců prostor pracovat jako doprovod v letadle. V roce 2011 nastoupil jako kopilot Airbusu A320. Před šesti lety došlo k delší pauze v jeho výcviku. Prošel všemi lékařskými testy, stejně jako psychologickými. Byl stoprocentně připraven k létání, neměl žádné problémy!“

Říkal jste, že takovéto nehodě nelze zabránit. Neexistuje nějaká možnost, jak by kapitán mohl vejít do kokpitu? Že by zadal kód a zámek se odemkl?

V naší branži máme od 11. září speciální pravidla, která se změnila. Já sám jsem už něco podobného zažil. Dveře jsou pancéřované, není možné se dovnitř dostat. Když jeden z pilotů opustí kabinu, například z biologických důvod, může při návratu zazvonit, aby ho kolega pustil. Když pilot upadne do bezvědomí, máme na to vlastní kód. Pilot zazvoní a zámek se otevře. Jenže osoba v kabině může tento systém zablokovat. V takovém případě není možné se pět minut dostat do kabiny.

Řekl jste, že kopilot přerušil svůj výcvik před šesti lety?

Ano, bylo to víceměsíční přerušení. Proč se tak stalo, bohužel nevím. Když u nás někdo přeruší výcvik, musí ho znovu podstoupit a prokázat, že je způsobilý k létání.

Nemůže souviset přerušení výcviku a jeho psychologický posudek?

K tomu máme povinnost mlčení, na to máme v Německu zákony. Já o tom nemohu mluvit.

Poté, co piloti projdou výcvikem, procházejí dále pravidelnými psychologickými testy?

U nás máme pravidelné vyšetření. Zdravotní prohlídka je každý rok. Pravidelné psychologické vyšetření není.

Řekli jste, že kopilot záměrně způsobil pád letadla. Máte nějaké náznaky, že nešlo o teroristické útoky?

Tady se mohu přidat k ministrovi vnitra, nemáme žádné známky, že šlo o terorismus.

Máte v Luthanse nařízení, že musí pilota v kabině někdo zastoupit, když opustí kabinu?

Ne, takovéto nařízení nemáme. V Evropě ho má jen málo leteckých nařízení. Když kapitán opustil kabinu, zachoval se stále podle našeho nařízení.

Došlo k nějaké konverzaci předtím, než opustil kokpit?

Měli pouze brífink k technické části letu. Jiná konverzace nebyla zaznamenána.

Jak nyní bude pokračovat vyšetřování pádu airbusu?

Pozůstalým nabídneme finanční odškodnění i psychologickou pomoc.

Má posádka letadla, když vidí, že je něco v nepořádku, možnost vyslat nouzový signál?

Posádka má bezpečnostní kód, kterým se může dostat do kokpitu, jak už jsem řekl. Nouzový signál je možné vyslat jen z kokpitu.

Video Pád letadla Germanwings: Infografika - Tomáš Polák, Reuters
Video se připravuje ...

lamonita ( 28. března 2015 17:39 )

 FAKTA: 1. Letadla jsou v dnešní době řízena počítačem, ze země, piloti jsou v dnešní době již jen takový psychologický doplněk pro cestující aby neměli blbý pocit z toho, že v kokpitu nikdo nesedí, že je řídí počítač, pilot nemá žádnou možnost provést úkon aby letadlo poslal k zemi, nejde to, počítač by toto automaticky zaznamenal, vyhodnotil jako chybu a opravil to, 2. Běžně když spadne letadlo tak je v celku, poničené, na tři kusy cca, rozlomené, křídla rozlomené, v nějakém okruhu úlomky, lidská těla jsou vždy téměř vcelku, zde je letadlo rozstříštěné na tisíce kousků, těla na 600 kusů, toto letadlo vybuchlo již ve vzduchu 3. Vždycky, vždycky jsou nalezeny obě dvě černé skříňky, zde údajně zatím jen jedna, samozřejmě že tu druhou důležitější skříňku, která zaznamenává počítačová data o letu mají, ale je na ní důkaz 4. Z jakéhopak asi důvodu odmítli piloti nad touto oblastí létat ? Zdůrazňuji nad touto oblastí. Z jakéhopak asi důvodu dostali všichni piloti přímý zákaz o tomto mluvit, podmíněné okamžitým propuštěním ? Dejte si do kupy fakta, a nenechte si zahltit mysl lží, lidi se totiž umí docela dost dostatečně dobře spokojit se lží, a tu pak šířít dále, na to spoléhají, ale neumějí se již zamyslet nad fakty, ti totiž říkají pravdu!!! http://orgo-net.blogspot.cz/2015/03/obrovska-kryci-operace-fbi-pro-utajeni.html http://orgo-net.blogspot.cz/2015/03/test-americke-laserove-zbrane-znicil.html

1nostradamus1 ( 27. března 2015 13:57 )

putin nariadil zlepšiť prístup do všetkých kokpitov , ako prvý bod je otvárať zamknuté kokpity lepšou sekerou, ako druhý BUKom...

pgga ( 27. března 2015 02:29 )

"Merkelova" hlavne vi co jsou Cesi zac

pgga ( 27. března 2015 02:28 )

INDIA times?

tgbb. ( 26. března 2015 22:12 )

Tam trvalo dlouho vyjednávání s Putinovými fašisty na Ukrajině o vydání skříněk. Trvalo dlouho, než Putin odsuhlasil jejich obsah.

Zobrazit celou diskusi