Blesk testoval nový zákon proti zlodějům: Vykupují sběrny kovů „horký zboží“?
„Ty Hujere, Šlajs ví o lokomotivě… Ta kdyby se dala do sběru, tak jsme první v republice!“ Kdyby teď Svěrák se Smoljakem z filmu Marečku, podejte mi pero Hujera ukecali, dostali by za ni jen poukázku.
Sběrny surovin vykupující kovový šrot totiž od 1. března nesmějí vyplácet hotovost. Hotové peníze lze získat jen za starý papír či jiné nekovové suroviny. Podle vyhlášky ministerstva životního prostředí by teď Hujer měl dostat za lokomotivu jen poukázku, kterou by mu pošta posléze proplatila. Druhou možností je poslání peněz na bankovní konto. Obě alternativy počítají s udáním adresy a předložením průkazu totožnosti.
Jestli ministerská vyhláška, která má zabránit krádežím kanálových poklopů, značek, svodidel i celých mostů, opravdu takhle všude funguje, jsme se chtěli přesvědčit na vlastní oči i ruce. Lokomotivu jsme nesehnali, tak jsme se vybavili jiným „horkým zbožím“ – dopravními značkami. Půjčili jsme si je od výrobce a vyrazili směr Brandýs nad Labem. Kolega zaparkoval za rohem a já vyrazil do výkupu. „Dobrý den, chtěl bych vám prodat takovéhle značky. Mám jich v garáži od bývalého majitele kolem stovky…,“ snažil jsem se být záhadný.
„Tohle, bohužel, ne! Značky od vás nikdo nikde nekoupí, to je zakázaný,“ řekl nám pracovník výkupu surovin společnosti TSR v Brandýse nad Labem a jeho kolega na mě hleděl velmi, velmi podezřívavě. Raději jsme to zabalili a vypadli dřív, než na nás zavolali policii. Provokace nevyšla, zkusíme vedlejší město. „Fyzické osobě už hotově nic nevyplatíme. Pouze za papír. Za kov jen na účet, nebo poštovní poukázkou. Za tu si ale připlatíte 35 korun,“ sdělil nám vedoucí skladu Permon v Lysé nad Labem.
Jedeme na Kladno. Všude jsou neústupní. Zkouším dělat oči na paní v Kovošrotu: „Kvůli pár kilům? Nešlo by to nějak…?“ Paní se usmívá, ale nepodléhá. Ve sběrně ve Vodárenské ulici to byla stejná písnička. Navíc ani nevystavují poukázky. Vše pouze přes účet.
Přivezte ji…
Vyhláška zakazující prodej šrotu za hotové funguje a zloději mají, zdá se, utrum. Jediné, co lze vytknout, že ve výkupnách, které jsme navštívili, upozornění na toto nové opatření chybí. A mimochodem tu lokomotivu (ovšem s doklady!) by od nás ve sběrně vzali, jak nás ujistila Táňa Posilová z Kovoslužby a.s. Na ruku bychom prý ale ani za 20 tun železa nedostali nic!
Případ s lokomotivou ve sběru se opravdu stal – ve Smržovce na Jablonecku. Pykal za něj bývalý motocyklový závodník Rallye Dakar Martin Macek.
Já vídal jak to u nás jedni vozili tak 2x do měsíce na starém náklaďáku, ostatní jak se dalo. Teď už jezdí jenom ten náklaďák ale ne dvakrát do měsíce ale dvakrát denně, ti ostatní nic. Hádej proč. Hádej jak to mají teď cigáni vymyšlené.