Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 10°C

Odhodlaná maminka: Čekala na zápis syna do školy celou noc!

Autor: Zbyněk Schnapka, zrk, zb, INT, raj, iža - 
16. ledna 2015
07:00

A je to tady. Včera začalo měsíční období zápisů do prvních tříd základních škol. Přijít má 140 až 150 tisíc předškoláků. Někde byly opět tlačenice. V Plzni-Újezdě čekali někteří rodiče celou noc, aby se jejich dítě dostalo do vybrané školy.

Třináct hodin stála v mrazu před školou v Plzni-Újezdě Jolana Šmídová (43), aby zajistila synovi místo v 1. třídě. Do fronty si stoupla už v 19 hodin večer, den před zápisem. Jediná vydržela stát na místě bez vystřídání.

Starostlivá máma se kvůli mrazu minus 4 stupně Celsia náležitě nabalila. Přes svetr měla zimní bundu, na ní prošívaný kabát, a ještě se obalila teplou dekou. Z kapuce jí koukaly jen oči a nos. „Přišla jsem jako druhá. Nejdříve jsem stála venku. Před půlnocí jsme si sedly ještě s jednou paní do auta. Byly jsme už unavené a byla velká zima,“ vzpomíná Šmídová. Ale ve 03:30 hodin už opět stála ve frontě. To se sem už pomalu začali trousit další rodiče a lidí ve frontě před školou přibývalo. „Prvňáčků vezmou jen 29. Loni se zdaleka na všechny nedostalo. Bydlíme nedaleko od školy v Bukovci a já nechci, aby syn dojížděl někam daleko. Navíc sem budou chodit i jeho kamarádi,“ vysvětluje Šmídová.

Těsně před osmou ráno dorazil ke škole i její syn Josef Václav (6). „Konečně jsem se dočkala. Teď ještě, aby se kluk dobře předvedl u zápisu, a pak už chci doma jen odpočívat,“ směje se Šmídová, když vchází do školních dveří jako druhá.

Ještě loni tu rodiče nocovali. Teď ale před 25. ZŠ ve Chválenické ulici v Plzni nikdo nestál. Letos poprvé si totiž rodiče mohli pořadové číslo k zápisu zaregistrovat přes internet. Začít mohli v 6 hodin ráno. „Během prvních šesti minut provedli rodiče 145 registrací. Vzít můžeme 100 dětí,“ říká zástupce ředitelky Zdeněk Novák (31). Rodiče, kteří nemají internet, se mohli zaregistrovat přes počítače přímo ve škole. Za první půlhodinu ale nikdo nepřišel.

Ombudsmanka Anna Šabatová tvrdí, že při zápisu dětí do základních škol by neměl rozhodovat čas podání přihlášky ani výsledek testu, kterým děti procházejí. Veřejná ochránkyně práv se domnívá, že pokud nemůže škola přijmout všechny děti ze spádové oblasti, měl by výběr probíhat losem. Bylo by to podle ní transparentnější a spravedlivější.

Nápor při zápisech prvňáčků zažívala i Ostrava. Fronty se včera od časného rána tvořily v ZŠ Generála Zdeňka Škarvady v Porubě s jazykovou a bilingvní výukou. Přestože letos nezáleželo na pořadovém čísle, mnozí rodiče si přesto přivstali.

Mezi prvními byla i Petra Barabášová, která do školy přihlásila svá dvojčátka Marušku a Aničku (6). „Byla jsem tam už po šesté hodině ráno. Dvojčátka totiž nepatří do spádové oblasti školy a já bych si strašně přála, aby do ní chodila,“ popsala maminka Petra.

„Mrzí mě to, ale přestože byli mezi prvními, číslo letos nerozhoduje o tom, jestli dítě bude do naší školy přijato. Přednost mají předškoláci ze spádové oblasti a mezi ostatními budeme vybírat až dodatečně,“ řekla Blesku ředitelka Milena Walderová.

Co by měl umět předškolák:

1. Udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, hází a chytá míč, oblékne se i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže tkaničky), používá správně příbor, nalije si nápoj, používá ubrousek).

2. Dítě by mělo být citově samostatné, což znamená, že zvládá odloučení od rodičů, má svůj názor, dodržuje dohodnutá pravidla.

3. Vyslovuje správně všechny hlásky, mluví ve větách, většinou gramaticky správně, pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno.

4. Dítě zvládá činnosti s drobnějšími předměty (např. korálky), tužku drží správně, tj. dvěma prsty, třetí podložený, rozlišuje pravou a levou stranu.

5. Rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů (barvy, velikosti, tvary, materiál), najde rozdíly na dvou obrázcích, doplní detaily, složí obrázek z několika tvarů a stejně tak slovo z několika slabik.

6. Budoucí prvňáček by měl zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace – ukazuje na prstech počet, počítá na prstech do pěti či deseti, rozpozná kruh, čtverec, trojúhelník, vede jednoduché úvahy.

7. Dítě by se mělo dokázat soustředit na činnost po dobu 10 až 15 minut. Pamatuje si básničky, říkadla, písničky, dokáže postupovat podle pokynů.

8. Umí zdravit, požádat, poděkovat, omluvit se, dokáže se zapojovat do práce ve skupině, k ostatním dětem se chová přátelsky (dělí se o hračky, pamlsky).

9. Zajímá se o knihy, zaujme ho výstava obrázků, má své oblíbené hrdiny z pohádek a filmů, hraje tvořivé a námětové hry – např. na školu, na rodinu, na lékaře.

10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí – doma, ve škole, v jeho okolí, ví, kde bydlí, kam se obrátit v nouzi. Dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, umí telefonovat.

petr11 ( 16. ledna 2015 10:33 )

....chudáci rodiče a chudáci děti.....mnozí politici nezvládají ani to...především 8. bod

clio ( 16. ledna 2015 10:21 )

Včera v tv nějaká učitelka prohlásila že děti bojácné jsou nevhodné k zápisu do školy .Takže jsou žádoucí děti které hned ve dveřích ubalí učitelce po t-l-a-mě aby uspěšně prošli zápisem do 1.třídy. V dalších ročnicích to už bude z tradice a dle věku i razantnější.

vlasta1 ( 16. ledna 2015 09:47 )

Za komunistů se stáli fronty na banány a dnes se stojí na pracáku na zápis do školy a na mnoho dalších činností na nic nejsou peníze a ještě si sem nabereme islámisty aby bylo kam dávat peníze. To jsme to dopracovali.

evita5555 ( 16. ledna 2015 09:18 )

A keď už bude toto všetko vedieť, čo ho bude učiť škola? Dokonca musí vedieť telefonovať? A tieto požiadavky dal asi aj človek, ktorý kritizuje Zemana.

tlamovka ( 16. ledna 2015 09:07 )

jsem zvědavá,jak tyto požadavky budou zvládat hendikepované děti!

Zobrazit celou diskusi