Blesk včera popisoval, jak reportér Blesku vystupoval jako zájemce o práci podomního prodejce. Byl hned přijat a zaučoval ho muž, který během prvního dopoledne umluvil 92letou stařenku, aby si u něj podepsala smlouvu na plyn a elektřinu.

Seniorka se upsala společnosti Centropol, aniž by přesně věděla, co podepisuje. Nepřečetla si všeobecné podmínky (záměrně psané drobným písmem), ani sazebník poplatků a sankcí. V něm jsou vysoké cifry, třeba i 8 tisíc. Lehce by se tak stalo, že kdyby za měsíc podepsala smlouvu jinému prodejci, který by také sliboval slevu, musela by takovou pokutu zaplatit.

Na smlouvě, kterou podepsala, je jen tzv. distribuční sazba. Částku, kterou má platit? O té v ní není ani slovo! Pokud by tedy podomní prodejce byť jen omylem ukázal jiný ceník, zákazník se nemá šanci dozvědět, kolik vlastně bude platit. Přestože nabídka opravdu zněla na výraznou slevu.

„Je to moje teta. Ani mi nic neřekla. Jsem z toho hodně překvapená a naštvaná,“ řekla Blesku Jarmila S., neteř paní Růženy. „Já tomu stejně nerozumím. Nabízel mi slevu. Teď bych to ale chtěla vzít zpátky,“ povídala překvapená zákaznice, které redaktor ukázal sazebník pokut a upozornil i na měsíční fixní poplatek 30 Kč za plyn a 79 Kč za elektřinu (o kterých prodejce jaksi nemluvil). „O nich jsem vůbec nevěděla,“ kroutila hlavou.

Video
Video se připravuje ...

Mrtvá zvířata ve Vinařích a triky podomních prodejců proudu! redakce Blesk TV

Naštěstí lze smlouvu vypovědět. Seniorka tak dostala k dispozici telefonní číslo společnosti Centropol a je na ní, jestli nabízenou smlouvu vypoví. „Poradíme se s rodinou a dohodneme se, jak to budeme řešit,“ řekla neteř seniorky.

A řešení bylo celkem rychlé. Neteř paní Růženy o dva dny později volala do Blesku. „Paní na zákaznické lince byla kvůli chování prodejce hodně rozpačitá. Takhle se prý nemá chovat. Takže mi prozradila, jak odstoupit od smlouvy. Sepsali jsme to a poslali,“ prozradila Jaroslava.

Podle ní, by bylo zbytečné, aby její teta něco měnila. „Má hodně malou spotřebu. Asi by ani neušetřila. Navíc ona je stará a neslyší. Ani nevěděla, co podepisuje. Je to opravdu hnus, že takhle starou paní někdo atakuje! Pak se jí to rozleželo v hlavě a bála se nám to říct. Prý to podepsala, aby pána měla z krku. Přitom jí říkáme, ať cizím neotevírá,“ řekla neteř podvedené ženy.

Smlouva jde zrušit!

Zazvonil u vás prodejce a vy jste podepsali? Rozmysleli jste si to? Pak nezoufejte. Ve všech případech to jde vzít zpět. Nejlépe písemně a nejpozději 5 dní před zahájením dodávky. Pokud to neuděláte, můžete dostat pokutu. „Když má někdo smlouvu na určitou dobu, stačí říct – my vám to zrušíme a ještě zlevníme. Pak napíšeme do nové smlouvy, kde je i plná moc, datum třeba až za dva roky. Pro nás je pak důležité, aby to během té doby nepodepsali někomu jinému,“ prozradil prodejce, čeho se bojí. Od šéfa sice dostane provizi, ale ještě prý o ni může v tomto případě přijít. Na to prý funguje zvláštní fond, do kterého on i kolegové každý měsíc přispívají.

Co na to odborník?

● Pokud někdo nabízí energie, měl by dodržovat nějaká pravidla.

● Zákazníkovi se musí hned na začátku představit, aby věděl, že je z jiné společnosti.

● Klient musí pochopit, že jde o změnu dodavatele, o někoho jiného než dosud. Podomní prodejci často u lidí vyvolají pocit, že jde o jejich současnou společnost a dostávají nový produkt.

● Prodejce musí ukázat kompletní ceník, včetně cen služeb a sazebník poplatků a sankcí. Klient musí vědět, co vše bude platit, včetně daně z přidané hodnoty.

● Pozor na poplatky za upomínky. Každý se může opozdit. Některé společnosti mají první zdarma. Jsou ale i takové, kde platíte velké cifry.

● Seriózní firma vám nic nezatajuje a řekne vše na rovinu. Třeba o fixním měsíčním poplatku.

● Prodejce vás musí poučit, jak lze od smlouvy odstoupit. Mělo by to na ní být i písemně.

● Na každé smlouvě by mělo být, co je jejím předmětem, to třeba u paní Růženy chybí.

● Povinností to není, ale je fér, když máte na smlouvě i číslo zákaznické linky. Smlouva Centropolu tohle nemá.

● Pokud měníte dodavatele a podepíšete smlouvu, musíte tu předchozí písemně zrušit.

Přejděte radši na výhodnější Blesk Energii, kerá vás neošidí!

Přechodem k BLESK energii získáte bonus v hodnotě dvouleté úspory za dodávku energií, který vám bude vyplacen předem. Ano, to je BLESK energie!

Jak získat bonus a přejít k BLESK energii? Co k tomu potřebujete? Je to opravdu jednoduché! Podívejte se na www.bleskenergie.cz nebo volejte bezplatnou linku 800 98 78 78. VŠE ZAŘÍDÍ ZA VÁS!

Jak získat peníze na ruku s BLESK energií vám poradí odborníci na chatu
Autor: Blesk

Fotogalerie
7 fotografií