Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Čech natočil film podle krále hororu: Nesmí na něm vydělat ani korunu!

Autor: Jindřich Bíč - 
13. října 2014
08:30

První hraný český film pro planetária. Jediný český film, který je natočený podle povídky autora bestsellerů Stephena Kinga. Jmenuje se Jsem brána a režiséra Robina Kašpaříka už stál pět let života. Přitom snímek trvá patnáct minut a nesmí vydělat ani korunu.

Povolení od světoznámého spisovatele Stephena Kinga zfilmovat jeho povídku Jsem brána, získává Robin Kašpařík v roce 2009. Tehdy ještě netuší, že ho čeká pětiletá cesta za natočením patnáctiminutového snímku. Smlouva s Kingem totiž má háček: film nesmí vydělat ani korunu. Sehnat peníze klasickou cestou přes producenty je prakticky nemožné. Buď je odrazuje, že na filmu nevydělají, nebo chtějí ovlivňovat jeho podobu. „King mi dal svolení, abych povídku natočil podle sebe, ne abych točil představu někoho jiného,“ říká režisér.

Noční můra

Nakonec se daří oslovit investory, kteří mají film opravdu rádi a věří režisérově vizi. Vyhráno ale ještě zdaleka není. Karel Roden, který má hrát hlavní roli, se nemůže účastnit natáčení kvůli práci na jiných filmech. K tomu se přidávají zdravotní problémy režiséra, který se své přítelkyni moderátorce Veronice Poláčkové svěřuje: „Stává se z toho noční můra. Nemám herce, nedokážu fungovat a čas běží.“

Hvězdárna

Vše se mění na podzim 2013, kdy se Kašpařík díky přítelkyni dozvídá o revoluční technologii FullDome, kterou si pořídila brněnská hvězdárna a planetárium pro astronomické pořady. „Do sedmnáctimetrové kupole s prostorovým zvukem promítají Galaxii. Obraz vás obklopí ze všech stran. Je to fascinující,“ rozplývá se mladý tvůrce. Rozhoduje se tedy natočit vše pro FullDome přímo z pohledu hlavní postavy. Divák tak vše vidí jeho očima a stává se tím pádem hlavním hrdinou filmu. Režisér zahazuje starý scénář a píše nový. Neví ale, jak ho natočit pro tuto technologii. A netuší to ani v planetáriu.

Francouzská spojka

Kašpařík potkává francouzského kameramana Nicolase Bordiera, ten je připravený si se specifickou technologií poradit. „Nemůžu vám zaplatit žádný honorář,“ varuje ho mladý režisér, ale kameraman jenom mávne rukou: „Pro mě je to výzva.“  Bordier se obrací na Ivo Maráka, technologického ředitele UPP, a Jaromíra Šedinu, odborníka na stabilizační kamerovou techniku.

Společně navrhují konstrukci přímo na lidské tělo s kamerou Red Epic a speciálním objektivem. Teď je nutné najít herce, který by se s touto technikou dokázal přirozeně pohybovat a zároveň by vyjádřil emoce pouze rukama. „Ruce jsou to jediné, co divák uvidí z pohledu hlavního hrdiny. Měl by to být mim,” rozhoduje Kašpařík.

Mim

Oslovuje tedy mima Radima Vizváryho, který dokáže ve svých představeních vyjádřit vzpomínky, traumata i křehkost osobnosti. Po přečtení scénáře má Vizváry jedinou otázku: „Kdy je termín natáčení?“ Poté si bere diář a škrtá plánovaná představení. „Mimové opravdu neztrácejí čas řečmi,“ pomyslí si režisér. 

Promítání zdarma

Filmový štáb tvoří lidé z osmi zemí. „Máme ty správné lidi: talentované, nadšené a přátelské,“ chválí režisér. Film se natáčí dvakrát. Jedna verze pro technologii FullDome, kterou uvidí diváci v planetáriích, a druhá pro klasická kina. Tvůrci nyní film stříhají. Plánují uvedení na festivalech a promítání zdarma pro fanoušky facebookové stránky Jsem brána. V kinech se na něj budeme moci těšit koncem příštího roku. „Osobně dohlédnu na to, aby nevydělal ani korunu,” uzavírá se smíchem režisér.

Více o filmu ZDE>>>

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi