Český generál je 2. nejmocnější muž v NATO: Petr Pavel povede Vojenský výbor
Náčelník českého generálního štábu Petr Pavel se stane novým předsedou Vojenského výboru NATO. Podle informací ČTK byl dnes do funkce zvolen na jednání výboru v litevském Vilniusu. Současného šéfa výboru, dánského generála Knuda Bartelse, by měl nahradit příští rok.
Pavel je prvním zástupcem z východoevropských členských zemí aliance, který bude tuto významnou funkci zastávat. Pavlovi dali ve volbě členové výboru přednost před kolegy z Itálie a Řecka.
Česká vláda o Pavlově nominaci rozhodla letos v červenci. Funkce v NATO by se měl ujmout v červnu 2015. Mandát je tříletý a může být prodloužen. Předseda Vojenského výboru je nejvyšší vojenskou autoritou NATO a hlavním vojenským poradcem generálního tajemníka aliance. Pavel tak bude spolupracovat s Norem Jensem Stoltenbergem, který se do čela aliance postaví letos v říjnu.
Vojenský výbor je nejvyšším vojenským orgánem NATO, může předkládat návrhy a doporučení Severoatlantické radě, Výboru pro obranné plánování a Skupině pro jaderné plánování. Výbor se schází zpravidla třikrát ročně.
Ve Vojenském výboru zasedají vojenští představitelé členských států NATO nebo náčelníci generálních štábů. Spolu s nejvyšším orgánem NATO, Severoatlantickou radou, je jediným aliančním orgánem, jehož vznik stanovila Severoatlantická smlouva z roku 1949.
Tak zaprvé, ne Němci ale právní zástupce tří německých rodin,.....podal to obvinění. Zadruhé jde pravděpodobně o soukromou provokaci, jelikož obvinění že nedošlo k uzavření vzdušného prostoru, je nepravdivé. Ukrajinská státní letecká služba totiž vzdušný prostor nad východem Ukrajiny, ve kterém k sestřelení letadla došlo, uzavřela pro jakékoli lety dopravních letadel už 8.7.. Tato zpráva proběhla sdělovacími prostředky okamžitě, tedy devět dnů před sestřelením letadla, tudíž se to nedá považovat za zpětné alibi. Také je jistě lehce dohledatelné přímé varování leteckých společností používajících letecké koridory nad tímto územím. Tenhle advokátek, pokud by chtěl něco vysoudit, musel by žalovat leteckou společnost, která letadlo z ekonomických důvodů posla do uzavřeného leteckého prostoru v pásmu silové operace.