Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Korejský Schettino: Zbabělý kapitán trajektu se prý zachránil mezi prvními!

Dvojice zbabělých kapitánů: Jihokorejský kapitán se prý zachoval podobně jako kapitán z Concordie Schettino
Dvojice zbabělých kapitánů: Jihokorejský kapitán se prý zachoval podobně jako kapitán z Concordie Schettino  (Autor: ČTK, EPA, Reuters)
Autor: ČTK, simao - 
17. dubna 2014
14:50

Loď se potápí, svůj podíl na tom nese i kapitán, ale ten se do bezpečí dostává mezi prvními. Bez valného ohledu na cestující. Podobný scénář, jen zcela jiná lokalita - to jsou osudy kapitánů italské výletní lodi Costa Concordia a jihokorejského trajektu, po jehož havárii se dál pohřešuje na 300 lidí. I Čun-sok (69) je na tom tak podobně, jako zbabělý kapitán Francesco Schettino. I jemu hrozí trestní stíhání! 

Jihokorejský trajekt se potopil ve středu u břehů Korejského poloostrova. Podle nepotvrzených zpráv jeho kapitán udělal řadu pochybení a navíc opustil loď mezi prvními. Na jeho hlavu se tak snesla zloba, podle jihokorejských médií však čelí i trestnímu vyšetřování.

Může být obviněn z nedbalosti vedoucí ke smrti a z porušení zákonů týkajících se chování posádek lodí! "Byl jsem jedním z prvních, kdo se dostali do člunu pobřežní hlídky. Od jednoho ze záchranářů jsem přitom slyšel, že kapitán byl na člunu už přede mnou," vypověděl nejmenovaný přeživší v jihokorejské televizi. Na Twitteru se přitom objevila fotografie, jak kapitán opouštěl trajekt.

Snímek z Twitteru: Takhle prý opouštěl korejský kapitán potápějící se loď Snímek z Twitteru: Takhle prý opouštěl korejský kapitán potápějící se loď | Twitter

Náhradní kapitán se veřejně omluvil za neštěstí

Úřadům se však prý zatím nepřihlásil oficiálně nikdo, kdo by potvrdil, že na vlastní oči viděl kapitána I Čun-soka opouštět trajekt klesající ke dnu. Korejský kapitán se za neštěstí, po němž se pohřešuje 287 ze 475 lidí, již veřejně omluvil. "Omlouvám se cestujícím, obětem a rodinám," prohlásil I Čun-sok, přičemž ale odmítl odpovědět na otázky ohledně toho, proč k nehodě došlo a proč loď opustil. Jeho osud tak připomíná pozici "zbabělého kapitána" Francesca Schettina, který opustil potápějící se výletní loď Costa Concordia.

Úřady zatím podle agentury AFP potvrdily devět mrtvých a desítky zraněných, ale počet obětí může prudce vzrůst, protože pohřešovaní by museli přežít ve vodě o teplotě pouhých 12 stupňů či uvnitř lodi více než celý den.

I Čun-sok přitom zastupoval ve středu řádného kapitána lodi, který měl dovolenou. Byl sice náhradní kapitán, ale přesto má bohaté zkušenosti - na moři pracuje 40 let a trasu znal podle provozovatele trajektu dobře. Jihokorejská státní televize YTN však citovala vyšetřovatele, podle nichž se plavidlo během středeční cesty odchýlilo od svého kurzu a čelilo prudkým vichrům.

Video  Zranění cestující z trajektu jsou hromadně ošetřování.  - Reuters
Video se připravuje ...

Zpožděná evakuace: Řekli jim, ať zůstanou na místech!

Terčem kritiky je i fakt, že posádka nařídila cestujícím nasadit si záchranné vesty a zůstat na místě, přestože se plavidlo již evidentně potápělo, a spustila jen dva záchranné čluny. "Opakovali pořád 'setrvejte na svých místech', i když se už dovnitř hrnula voda. Málem jsem zůstal také uvězněn uvnitř, zachránil jsem se na poslední chvíli," řekl jeden z přeživších studentů Čche Min-či. Právě studenti střední školy na školním výletě tvořili většinu cestujících.

O nutnosti evakuace posádka rozhodla až po půlhodině. Jeden z členů posádky O Jong-sok podle agentury AP uvedl, že posádka nevydala okamžitý rozkaz k evakuaci, protože lodní důstojníci na můstku se snažili plavidlo stabilizovat. V okamžiku, kdy se posádka shromáždila na můstku a vyslala nouzové volání pobřežní stráži, se však už loď nakláněla pod úhlem větším než pět stupňů, což je kritická hranice, kdy může být ještě vrácena do vodorovné polohy, řekl O Jong-sok agentuře AP. Napřímení plavidla se nepovedlo...

andy63 ( 17. dubna 2014 19:36 )

Kdo uteče, vyhraje!!! Smutné, ale pravdivé!

rudyptak48 ( 17. dubna 2014 17:37 )

S kapitánama lodí je to stejné jako s kapitánama průmyslu, nebo kapitánama celých států. Všichni jsou to stejné krysy, které mají informace o neštěstí jako první a podle toho se vždy zařídí. To by museli mít na nohou okovy a musel by být přikován k palubě, aby tam zůstal jako poslední. Nakonec to vidíme i na Janukovičovi z Ukrajiny, jak musel chudák utéct z toho skrovného bytečku.

hofihofi ( 17. dubna 2014 16:32 )

rasspo, ze ty ses valel za peci za to ja nemohu, dva roky jsem jezdil jako radiak

hofihofi ( 17. dubna 2014 16:29 )

To se dela totiž bezne a udelali ti i na Titaniku

japos22 ( 17. dubna 2014 16:29 )

Máš pravdu, píšou to, ale taky tam píšou, že loď se najednou začala potápět a naklánět velmi rychle a nedalo se už nic dělat, situace trvala asi 30 minut a to zamknutí sis samozřejmě vymyslel

Zobrazit celou diskusi