Řetězec se tak snaží vyhovět hlavně požadavkům muslimů, kterých je ve Velké Británii velmi početné zastoupení. A to i ve zmíněných obchodech.

V praxi tak nyní v britských filiálkách zmíněné společnosti dochází doslova k absurdním situacím, což dokumentuje i příběh jedné ze zákaznic.

„Byla jsem úplně zaskočena. Muslimská prodavačka v šátku mi řekla, že musím počkat na jinou obsluhu, měla jsem totiž v nákupním košíku lahev šampaňského,“ uvedla návštěvnice řetězce pro list The Sunday Telegraph. Podobně se vyjádřila i další zákaznice, která pro změnu měla v košíku vepřové kotlety a obsluha jí odmítla rovněž namarkovat účet.

Podle tiskového mluvčího řetězce muslimové za kasou i "na place" mohou zákazníka odmítnout, pokud je jeho přáním zejména alkohol nebo vepřové. Marks and Spencer tvrdí, že se tímto snaží vytvořit prostředí bez diskriminace. Filosofie společnosti si prý zakládá na tom, co je slušné a v souladu s náboženskými pravidly každého.

Politiku řetězce nechápou ani někteří muslimové

Zda podobné groteskní situace hrozí v Česku se Blesku.cz zatím nepodařilo zjistit. Na české centrále Marks and Spencer se s redakcí o zmíněné problematice odmítli bavit.

Podle předsedy Ústředí muslimských obcí v České republice Muniba Hasana Alrawiho je v tuzemsku obdobná situace takřka nemožná a pouze v oblasti hypotéz. „Neumím si to tu vůbec představit. Myslím, že v Česku by to vyvolalo jen negativní reakci. Sociální kultura ve Velké Británii je jiná, proto se dá krok tamního řetězce pochopit. I tak ale nevěřím, že se tak stalo kvůli muslimské víře a nějaké přehnané toleranci, ale že je za tím nějaký marketingový tah. Je to ale jen můj soukromý názor,“ uvedl pro Blesk.cz předseda Ústředí muslimských obcí v ČR.