LOĎ DUCHŮ: Ztroskotaná Costa Concordia už stojí! V těchto kajutách se umíralo
Loď duchů! Tou je dnes jeden z nejluxusnějších parníků, který na začátku minulého roku ztroskotal poblíž ostrova Giglio. Loď se podařilo po 19 hodinách narovnat. Z pohledu na zrezivělý vrak lodi Costa Concordia, jejíž levobok rozmačkal útes, jako by byl z papíru, se tají dech.
V luxusních kajutách, kde se dříve rekreovali turisté z celého světa a užívali si výhledu na středomořské pobřeží, se dlouhé měsíce proháněly ryby a jiní mořští živočichové. Vybavení lodi obrostly řasy a korály. Sněhobílý nátěr se za rok a půl změnil za zrezivělý šrot.
Tak vypadá Costa Concordia po svém vyzdvižení zpět na hladinu, které probíhalo od pondělního rána. Náročnou operaci, kterou zajišťovaly obří jeřáby, zpomalilo nepříznivé počasí, které záchrannou operaci prodloužilo o několik hodin.
Vyzvednutím vraku vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co Costa Concordia před 20 měsíci ztroskotala. Podle agentury AP jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii.
Než však kolos odtáhnout do přístavu, budou muset záchranáři obří vrak prohledat. V jeho útrobách by ještě někde měla být těla dvou obětí, která se od loňského roku nepodařila najít. Jsou to poslední z 32 těl obětí, které si nehoda před rokem a půl vyžádala.
V lodi jsou také osobní předměty cestujících, kteří si je nestačili v boji o holý život zachránit. Úřady mají povinnost je všechny zajistit a popřípadě vrátit jejich majitelům.
Váží dvakrát víc než Titanic
Costa Concordia váží více než 114.000 tun, je tedy dvakrát těžší než Titanic. Plavidlo dlouhé jako tři fotbalová hřiště do vzpřímené polohy zvedalo více než 50 navijáků s řetězy a lany. Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).
Rok a půl od nehody
Výletní loď se 4200 lidmi na palubě se částečně potopila v noci 13. ledna 2012, zahynulo při tom 32 lidí. Vyprošťování plavidla trvá už přes rok, nyní se ale dostalo do konečné fáze, kdy by měla být loď vyzvednuta nad hladinu, aby mohla odplout do přístavu k sešrotování.
Titanic zamerne nebyl vyzdvizen, protoze by se na vzduchu rozpadl. Ten uz zustane naveky pod hladinou. Navic to pravdepodobne ani neni Titanic, ale je to Olympia. Druha lod, ktera mela pomoci firme se pomocí pojišťovacího podvodu dostat k penězům. Bohuzel se to zvrtlo.