Modernizace D1: Kvůli rozšíření o metr a půl zbourají 11 mostů, jsou úzké
Když se „dálnice hrůzy“ D1 stavěla, nikdo asi nemyslel na to, že by na ni v budoucnu mohly být takové nároky. Nyní bude muset být strženo 11 mostů, které jsou příliš úzké na to, aby se dálnice mohla o metr a půl rozšířit.
Dva mosty z 11 budou odstraněny bez náhrady. Jde o most poblíž Nových Sadů nedaleko Velké Bíteše a most na 166. kilometru ve směru na Brno patřící Lesům České republiky. O stavbě nových nadjezdů jedná Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s obcemi a dalšími majiteli těchto staveb.
"U Nových Sadů bude na místo nového mostu vybudována daleko levnější polní cesta, která zpřístupní pozemky za dálnicí," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podobně i u druhého mostu majitel nesouhlasil s údržbou budoucí stavby a nový nadjezd zde proto nevznikne.
Zatím ale podle Vápeníkové nenastal případ, že by po demolici mostu zůstaly nějaké pozemky odříznuté od silniční sítě a nenašla se možnost alternativního spojení.
Rozšíření o metr a půl
Modernizace nejstarší tuzemské dálnice počítá s rozšířením vozovky o 75 centimetrů na každé straně. Stavební práce by podle odhadů ŘSD měly začít na přelomu března a dubna. Zahájení prací musí umožnit ale počasí a také úspěšné dotažení výběrových řízení na dodavatele staveb.
Nové mosty buduje Ředitelství silnic a dálnic na náklady státu v rámci rekonstrukce dálnice. Vlastník původních mostů se ale musí zavázat, že tyto novostavby převezme a bude se starat o jejich další údržbu.