Pražský »Nuselák« dnes slaví 40. narozeniny: Dostane opravu za 17 milionů!
Denně tu projede 160 tisíc aut a 177 souprav metra se 177 tisíci cestujících. To je pražský Nuselský most! Je to také most, ze kterého skočilo přes 300 lidí! A právě dnes slaví 40. narozeniny! Ke kulatinám dostane od magistrátu dárek za 17 milionů korun. Opravu!
Přesně před 40 lety přestřihl generální tajemník komunistické strany Gustav Husák rudou pásku na nejnovějším pražském mostu, asistoval mu tehdy prezident Ludvík Svoboda. Nuselský most se za 40 let příliš nezměnil. V roce 1990 změnil jméno, protože původně se nazýval most Klementa Gottwalda. Druhou změnou bylo doinstalování zábran kvůli sebevrahům, které mají nyní skoro čtyři metry (původně měly zábrany 120 cm).
Hotely uvnitř Nuseláku
Celkem byly vypsány čtyři veřejné soutěže. V té první, v roce 1926 se objevil jeden opravdu zajímavý nápad – vytvořit jednoobloukový most podpíraný dvěma robustními pilíři. V nich měly být 14 podlažní garáže, hotely, výstavní prostory a obchody. Plán počítal, že by lidé po nákupech vyjeli výtahem nahoru a pokračovali tramvají do centra nebo na Pankrác.
Rozevřené prsty
Podobu dnešního Nuselského mostu nakonec navrhli tři architekti: Svatopluk Kobr, Vojtěch Michálek a Stanislav Hubička z pražského Projektového ústavu dopravních a inženýrských staveb. „Nechtěl jsem, aby most nesly obyčejné pilíře. Tohle jsou podpěry, které působí jako rozevřené prsty,“ popsal časopisu Týden Stanislav Hubička (82) a prozradil také proč je most z betonu: „Protože ocel komunisti šetřili jako strategickou surovinu pro válku se Západem. Kovová konstrukce byla odmítnuta. Navrhl jsem most z předpjatého betonu, vyztužený ocelovými lany.“
Stavba na půlkilometrovém mostu bez oblouků se nakonec rozeběhla v roce 1965. Návrh od začátku počítal s výstavbou tramvajové tratě uvnitř tubusu. Když se vedení metropole rozhodlo, že dá přednost metru, nikdo v tom problém neviděl.
Co už ale problém byl, že projektanti počítali s lehkými vozy české výroby ČKD Vagonky o stejné hmotnosti jako tramvaje, ovšem politici v 70. letech prosadili o mnoho těžší soupravy. – sovětské z Moskvy! A proto musel být do tubusu složitě vmontován speciální ocelový roště o hmotnosti 822 t, který přenesl část zatížení na stěny tunelu.
Pět zajímavostí o Nuselském mostu…
* V rámci první zátěžové zkoušky v roce 1970 bylo na ještě nedostavěný most navezeno 3 000 t říčního písku a poté na něj vjelo v řadě za sebou 66 tanků z rakovnické posádky (stejný způsob použit na televizním vysílači na Ještědu)
* kvůli výstavbě musela proběhnout demolice sedmnácti nuselských činžáků a dětská nemocnice na Karlově
* Ze tří inženýrů, kteří stáli u zrodu gigantického díla nad nuselským údolím, žije jen dvaaosmdesátiletý architekt Stanislav Hubička. Michálek se zabil v autě, které si koupil za honorář po dokončení Nuselského mostu.
* Celkový počet sebevrahů, kteří se rozhodli skončit život právě skokem z Nuselského mostu, neexistuje, podle odhadů jich bylo více než 300
* Husák po otevření mostu v roce 1973 spěchal, týž den musel ještě odhalit Gottwaldovu sochu před ústředním výborem strany, zahájit výstavu Vítězství lidu v paláci U Hybernů a na hlavním nádraží přivítat zvláštní vlak z Moskvy s vůdcem sovětských komunistů Leonidem Iljičem Brežněvem
Pražský magistrát se rozhodl letos opravit »Nuselák«
Pražští radní rozhodli, že letos nechají z části opravit Nuselský most. Dopravu by to ale podle mluvčího Technické správy komunikací nemělo omezit. „Práce na opravách Nuselského mostu mohou trvat odhadem tři nebo čtyři roky. Je potřeba provést kompletní rekonstrukci vnějšího pláště, vybudovat novou vozovku a nové izolace,“ popisuje nutné úpravy Tomáš Mrázek. Během těchto prací bude na mostě zachován provoz v každém směru dvěma pruhy. Magistrát vyčlenil na opravy Nuselského mostu 17 milionů korun.
Český rekord
Nejpomalejší přejezd Nuselského mostu autem
Zdeněk Papež z Prahy drží jeden z neskutečných rekordů. A to nejpomalejší přejezd Nuselského mostu autem. Svým vozem popojížděl po mostu rychlostí od 0 do 0,5 km/hod. Most přejel za půl hodiny. A když už se zdálo, že rekord netrhne, přihnala se černá audi a při pokusu udělat Zdeňku Papežovi myšku škrábla jeho levý blatník. Jelikož si ale nehoda a následné čekání na policii vyžádalo dvouhodinové čekání, rekord pokořil!
Já jezdím 36 let bez jediný nehody. Z toho 16 let mě jezdění přímo živilo. Tak to vypadá, že tu píšeš spíš z vlastní volský zkušenosti horstíku kdepak máš naušničku?