Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Britští vědci vytvořili spermie z kmenových buněk

Fotografie
 (Autor: internal)
Autor: ČTK, INT, han -
9. července 2009

Neplodným mužům svitla naděje z laboratoře britských vědců. Těm se totiž podařilo jako prvním na světě vypěstovat spermie z kmenových buněk. Není to ale začátek konce „užitečnosti“ mužů?

Tým z univerzity v Newcastlu vedený profesorem Karimem Nayerniou vyvinul novou technologii umožňující produkovat lidské sperma v laboratoři z embryonálních kmenových buněk s mužskými chromozomy XY. Takové sperma by v budoucnosti mohlo umožnit řešit neplodnost mužů, kteří se například museli podrobit chemoterapii. Nebude ale použito k oplodnění vajíčka, protože to zákon nedovoluje.

Na světový objev okamžitě zareagoval tisk. Deník Daily Mirror s titulkem Konec mužů? píše, že vědci vlastně ukázali, že muži jsou zbyteční. A navíc za objevem stojí podle listu paradoxně muž. List The Sun se přidává: „Chlapi jsou odsouzeni ke zkáze,“ zdůrazňuje.

Vědci se ale brání. Podle nich jde o důležitý krok, který znamená, že žádný muž se nemusí považovat za neplodného. Profesor Nayernia zdůrazňuje, že sperma z kmenových buněk nebude užíváno k plození dětí. „Je to způsob, jak zjistit, proč jsou někteří lidé neplodní,“ řekl. Objev může rovněž objasnit důvody přenosu dědičných nemocí.

hani ( 9. července 2009 08:13 )

Proc rikaji ze vytvorily neco noveho? Pudri mozek duvernym lide a pouzyva statni penize na nic! Spermat to jsou chromosomy, geny a proste bunky. Najednou to pojmenovat kmenove bunky. Zac tak lzou? Co dela te vedci? Kam utracet penize? Velke penize. Kdo one jsou knez z Egyptu, saman, carodej? Za velke penize. A nemoce mame vic a vic - genetyckych! Nelecitelnych nebo moc drahych!