Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Kometa Lulin: Kolem Země proletí pozpátku!

(Autor: Archív)
Autor: ČTK, hlo -
1. února 2009

Nejjasnější kometa konce zimy Lulin bude možná na konci února vidět i bez dalekohledu. Zajímavá je tím, že se pohybuje opačným směrem než planety!

Kometu Lulin objevili čínští astronomové v roce 2007 v rámci projektu Lulin Sky Survey. Jeho úkolem je vyhledávat malá tělesa sluneční soustavy, a to zvláště ta, která by se mohla srazit se Zemí.

Lulin je zajímavá oběžnou dráhou kolem Slunce. Pohybuje se totiž opačným směrem než planety. Její zdánlivá rychlost je proto veliká. Když bude Zemi nejblíže, urazí po obloze pět stupňů za den. Zemi mine 24. února o 61,5 milionu kilometrů. Pohybovat se bude před svítáním nízko nad východojihovýchodním obzorem.

Protože je dráha komety parabolická, znamená to podle astronomů, že se ke Slunci nevrátí. Je tedy možné, že je ve vnitřní sluneční soustavě poprvé.

V příštích měsících se kometa několikrát přiblíží k zajímavým objektům na obloze: 24. února mine o 2,3 stupně jižně Saturn, 6. března poletí necelé dva stupně jižně od centra otevřené hvězdokupy M44 (Jesličky) v souhvězdí Raka a 7. března bude jen 40 minut od středu Měsíce, který bude po první čtvrti. V asijské části Ruska a na ostrovech severní Kanady bude možné pozorovat její zákryt Měsícem.

pettaak ( 2. února 2009 17:20 )

Dobrý název té komety,fakt dobrý líp bych ji nenazval

jasana ( 2. února 2009 11:20 )

Hm a mě hned napadlo, že to bude asi něco čínsky. A skutečně, kometu objevili číňané.

kibic ( 2. února 2009 11:19 )

tipnul bych si na nejake cinske jmeno, co asi jineho?

markyza ( 1. února 2009 19:49 )