Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Odborníci ukázali, kde by se mohlo jezdit až 160 km/h

Dálnice
Dálnice  (Autor: David Malík)
Autor: vyr - 
9. července 2008
10:17

Těšíte se, že se budete co nejdříve prohánět po dálnicích daleko rychleji, než současnou stotřicítkou? Uberte plyn, podle odborníků na to většina našich dálnic nemá.

Jak můžete posoudit sami, moc doporučených úseků na mapě republiky nenajdete...

Pokud jste měli z dosud známých informací pocit, že povolení vyšší rychlosti bude vypadat tak, že se všude změní značka dovolující maximální rychlost 130 kilometrů v hodině na 160, mýlíte se. Úseků, kde to může být až takhle jednoduché, je málo a vždy bude vyšší rychlost platit jen za sucha a při dobré viditelnosti.

Zatím se uvažuje o tom, že půjde o asi 483 kilometrů, což je zhruba polovina současné dálniční sítě. Už teď se ví, že stará část dálnice D1 v délce 160 km nepřipadá v úvahu.

D1 mezi Prahou a Mirošovicemi

D1 km 230–247 (Vyškov – Mořice), km 254– 261 (Kojetín – Kroměříž/ východ), km 297–312 (Lipník n. B. – Bělotín), km 342–371 (Bílovec – Bohumín) – výjimku by měl tvořit prostor Ostravy, kde by rychlost udávala momentální situace

D2 km 3–61 (Chrlice – hranice) a výhledově i část za Brnem (km 3) po slovenskou hranici (km 61)

Dálnice D5, kromě úseku Praha – Beroun, kde je velmi hustý provoz, km 18–151 (Beroun/ centrum – hranice) s výjimkou rizikových míst (tunel Valík atd.)

Dálnice D8, km 0– 48 (Praha – Lovosice/ západ), km 65–92 (Řehlovice-hranice) a výhledové km 48–65 (Lovosice/západ-Řehlovice), Ústí – hranice nevhodná - v horském terénu s tunely

Dálnice D11 – km 18-84 (Bříství- Sedlice), po rekonstrukci povrchu i Praha-Bříství

R35 s R46 a s D1 (Olomouc – Lipník n. B.)

 


50 km/h

Na suché silnici bude brzdná dráha dlouhá 14 metrů. Máte čas na reakci, pokud vejde do cesty chodec. Máte nezkreslený odhad vzdálenosti, ale nepodceňujte soustředění!


80 km/h

Za sucha stojíte po brzdění dlouhém 35 metrů. Reakce a odhad vzdálenosti jsou v normě, nezkreslené rychlostí. Už byste měli dát pozor na odstup od auta před vámi.


90 km/h

Samozřejmě záleží na tom, jak kvalitní máte brzdy, ale vaše brzdná dráha je v průměru 40 metrů. Hlídejte si odstup od auta před vámi, dodržujte bezpečnou vzdálenost.


130 km/h

Brzdná dráha se prodlužuje a překoná hranici 117 metrů (záleží na rychlosti reakce). Sto kilometrů ujedete za 46 minut. Odhad vzdálenosti už může být zkreslený.


160 km/h

Podle statistik by brzdná dráha měla být 174 až 210 metrů. Vaše rychlost se pro vás stává neodhadnutelnou, silnice se opticky zužuje a snižuje se odhad při změně směru.


 

Parametry nových dálnic

Aby se v budoucnu mohlo na nových úsecích dálnic jezdit rychle, musí mít:

● širší jízdní pruhy
● širší odstavný pruh
● lepší kvalitu povrchu
● lepší kvalitu svodidel
● pozvolné, nikoli ostré zatáčky

 


 

Limity v Evropě - maximální povolená rychlost na dálnicích

Dánsko 110 km/h
Polsko 110 km/h
Velká Británie 112 km/h
Španělsko 120 km/h
Švýcarsko 120 km/h
Francie 130 km/h
Itálie 130 km/h
Rakousko 130 km/h
Německo rychlost není omezená (doporučená je 130 km/h)

 


 

NEJČASTĚJŠÍ VÝMLUVY ŘIDIČŮ PŘISTIŽENÝCH PŘI RYCHLÉ JÍZDĚ

Pospíchám...

Při testu jeli dva řidiči trasu dlouhou 80 kilometrů. Vedla městem i dálnicí. První jel zcela podle předpisů a druhý podle možností riskoval. Průměrná rychlost poctivce byla nakonec 80 km v hodině, druhý jel v průměru 96 km v hodině. Doba jejich příjezdu do cíle se lišila o pouhých 7 minut.

Řidiči, kteří jedou pomalu, zaviňují dopravní nehody...

Bohužel, ve většině případů je viníkem nehody ten, kdo se snaží za každou cenu předjet.

Jezdím rychle pouze v případě, že není silný provoz...

Téměř ve 20 procentech všech nehod, při kterých došlo k usmrcení, nebylo do dopravní nehody zainteresováno jiné vozidlo.

Proč dodržovat rychlostní limit v obci? Těch pár kilometrů navíc nevadí...

Čím pomaleji jedete, tím větší šanci má chodec v případě střetu přežít, a to se týká zejména dětí. Při střetu v rychlosti 30 km/h většina chodců přežije, při 60 km/h 9 z 10 umírá.