Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Dálnice se vlní, oprava spolkne 20 milionů!

Zvlněný povrch dálnice, která stála čtrnáct miliard, připomíná spíše neudržovanou okresní silnici než luxusní magistrálu
Zvlněný povrch dálnice, která stála čtrnáct miliard, připomíná spíše neudržovanou okresní silnici než luxusní magistrálu  (Autor: ilustrační foto, Pavel Čempěl)
Autor: Pavel Čempěl - 
8. července 2009
05:59

Nejdražší magistrála v Česku spolyká další miliony! Každý kilometr ostravské dálnice přišel na více než osm set milionů, ale kvalita tomu neodpovídá. Podloží ve třísetmetrovém úseku západně od Mariánských Hor bobtná, deformuje asfalt a tam, kde dálnice vede nad úrovní země, vychýlilo mostní podpěry!

První oprava loni vydržela jen pár měsíců a stavbaři letos musí s deformacemi bojovat znovu. Přestože si opravy vyžádají dvacet milionů, k odpovědnosti za vady se nechce nikdo hlásit.

„Použili jsme materiál, který byl vybrán na základě studie a měl certifikát jakosti,“ dušoval se Petr Hanák ze společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava (ODS-DSO). Musel ale přiznat, že i přes záruky začal materiál už po půl roce vykazovat poruchy.

Dálnice D47, úsek Bohumín – Ostrava-Svinov

✔ délka 17 kilometrů

✔ uveden do provozu 1. 12. 2007

✔ náklady na stavbu: 14 miliard Kč

✔ zadavatel: Ředitelství silnic a dálnic

✔ zhotovitel: ODS- -Dopravní stavby Ostrava

Narušený, tři sta metrů dlouhý úsek dálnice čekají v příštích čtyřech měsících další opravy. Stavbaři musejí srovnat »hrby« na vozovce a opravit dva mosty, kde obrovské tlaky rozpínajícího se násypu vychýlily opěry. I když oprava spolyká další peníze a způsobí komplikace řidičům, najít viníka nebude snadné.

„Nikdo nám neprokázal, že jsme něco zanedbali. Použité materiály byly schváleny, jsou na to protokoly,“ hájí se mluvčí ODS-DSO Jindřich Vaněk. Firma jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), kdo výdaje na opravy uhradí. A protože je ŘSD státní příspěvkovou organizací, je téměř jisté, že »zmetkovou « dálnici opět zaplatí daňoví poplatníci.

První deformace podloží v úseku dlouhém 300 metrů (mezi 355. a 359. kilometrem) se projevily v květnu 2008. Opravu v rámci záruky dělníci z fi rmy ODS- -DSO udělali v říjnu 2008.

Druhé deformace podloží na stejném místě, neboť materiál i po opravě dál bobtnal, se projevily letos v dubnu. Oprava začíná v těchto dnech a potrvá do listopadu. Náklady na obě opravy činí 20 milionů korun.

matrtina ( 8. července 2009 17:25 )

Pokud stojí 1 km dálnice 800 000 000, tak za těch ubohých dvacet opraví cca 25 metrů ?

demiro ( 8. července 2009 09:50 )

To se zase někdo nabalil a myten šlendrián opět zaplatíme. Tady snad nekradou jenom patníky u silnice.

Zobrazit celou diskusi