Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Budoucnost Boeingu závisí na strojích MAX. Ty jsou po tragédiích dál v hangárech

Autor: FiM - 
15. května 2019
18:40

Podaří se zachránit značku Boeing? Momentálně to záleží na tom, jak úspěšný bude typ 737 Max. Americký výrobce letadel má teď pošramocené renomé a návrat uzemněných strojů bude zřejmě „během na dlouho trať“, aspoň podle analýzy televize CNN. Celosvětová shoda ohledně opětovného umožnění letů problematických letadel bude věcí dlouhodobého vyjednávání a není jasné, kdy a zda vůbec se letouny 737 Max 8 do vzdušného prostoru opět dostanou. Ukončení činnosti Boeingu 737 způsobily dvě tragické nehody, které si vloni vyžádaly 189 a letos v březnu 157 lidských životů.

Dvě tragické nehody dopravních letounů společnosti Boeing, které se udály v uplynulých měsících, nebyly stěžejně vinou chybujících pilotů, ale špatného fungování Boeingu 737 Max, kterého se obě tragédie týkají.

Během vyšetřování se ukázalo, že společnost o problémech svých letadel věděla delší dobu, minimálně rok. Pověst firmy i jejích letadel je tak značně pošramocena a 346 zmařených lidských životů komplikuje plány Boeingu navrátit svůj problémový, ale zároveň lukrativní typ dopravních letadel do plného provozu. 

737 Max je nejprodávanějším letadlem Boeingu, takže jeho vynucené uzemnění je pro americkou firmu citelným problémem. Boeing je největší americký vývozce, je tedy pro americkou ekonomiku podstatným elementem. Zisk ovšem firmě vyrábějící letouny v minulém čtvrtletí poklesl o 21 procent. Navíc byly objednávky nových letadel typu 737 Max zastaveny a společnost musí kompenzovat ostatním společnostem využívání alternativních druhů letadel. 

Boeing se samozřejmě snaží vrátit svůj nejlépe prodávaný letoun co nejdříve zpět do vzduchu, doslova za každou cenu. Společnost již utratila nejméně miliardu dolarů na softwarovou opravu problémů, které způsobily nedávné letecké katastrofy. Do nové verze softwaru firemní šéfové vkládají naději, že dokáže dostat letadla 737 Max zpět do vzduchu.

Jde tedy o to opravit chybující stabilizační systém letadla a zejména o to, aby tuto opravu odsouhlasily národní letecké úřady. Boeing v současnosti usiluje o regulační schválení svého softwaru pro opravu automatického bezpečnostního prvku 737 Max, který je předmětem vyšetřování dvou nedávných smrtelných nehod.

Boeing už dostal zpět do vzduchu Dreamliner

Potíže pro rychlý comeback letadel Boeingu 737 Max představuje také pokles důvěry světových leteckých úřadů ve Federální leteckou správu USA (FAA). V minulosti platilo, že když FAA povolila uzemněným letadlům znovu létat, regulátoři po celém světě tento krok učinili také. Jako když Boeing 787 Dreamliner zůstal na zemi kvůli problémům s bateriemi v roce 2013.

Nyní se nicméně zdá, že letecké úřady jednotlivých států budou tentokrát značně opatrnější a že povolení pro Max 737 bude náročnější a více individualizovanou záležitostí. Tlak firmy Boeing navrátit své celosvětově rozšířené opravené letouny zpět do provozu bude velký, ovšem tlak leteckých úřadů nebude o nic menší. Budoucnost nejen Boeingu 737 Max, ale také celé americké firmy vyrábějící letadla tak zůstává v tuto chvíli nejistá.

Každá země může návrat Boeingu 737 Max schválit podle vlastního plánu, lidé obeznámeni se situací nejsou vůbec přesvědčeni o nějakém jednohlasném globálním povolení, aby se problematický typ boeingu vrátil do vzdušných prostorů. 

Nedostatek důvěry je, zdá se, stěžejním důvodem, proč schválení letadel, které způsobily smrtelné nehody, bude zdlouhavé. Bitva o navrácení uzemněných letounů nebude pro Boeing zkrátka tak snadná a bezproblémová, jako byla například v roce 2013. 

Zobrazit celou diskusi