Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

„Zvedni to, zvedni to!“ Z posledních slov pilota zříceného Boeingu 737 MAX mrazí

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
31. března 2019
15:15

Dnes jsou to přesně tři týdny od tragické nehody Boeingu 737 MAX 8 etiopských aerolinek Ethiopian Airlines, který se i se 157 lidmi na palubě zřítil krátce po startu pravidelného letu z etiopské Addis Abeby do keňského Nairobi. Příčinou nehody je pravděpodobně stejná technická závada, která stojí i za říjnovým pádem stroje stejného typu a která zatím na dobu neurčitou uzemnila Boeingy 737 MAX 8. Poslední slova pilotů, než se prerušilo rádiové spojení s dispečerem, byly výkřiky: „Zvedni to, zvedni to!“ - informovala stanice CNN.

Poruchový automatický vyrovnávací systém MCAS podle průběžných závěrů vyšetřovatelů obou nehod stojí za zřícením dvou letadel. Letecké neštěstí si vyžádalo 346 obětí, 189 lidí zemřelo v říjnu, když se stroj společnosti Lion Air zřítil do Jávského moře, 157 pak v Etiopii. Na palubě etiopského Boeingu zemřeli také 4 Slováci, včetně manželky a dětí slovenského poslance Antona Hrnky (SNS).

Poslední slova z kokpitu

Americký list Wall Street Journal publikoval poslední slova z kokpitu před přerušením rádiového spojení s leteckým dispečerem. Jeden z pilotů vykřikl na druhého: „Zvedni to, zvedni to!“ Zoufalé volání koresponduje s průběhem tragédie. Chybné senzory krátce po vzletu zřejmě načetly nesprávné údaje, počítač na to reagoval tím, že prudce naklonil příď stroje a letadlo přešlo do střemhlavého pádu.

Pilotům se nepodařilo vypnout poruchový systém a převzít kontrolu nad strojem, letoun pak ve vysoké rychlosti narazil na zem. K neštěstí došlo 6 minut po startu. Reportéři deníku Wall Street Journal získali tyto informace od lidí blízkých vyšetřování. Celou havárii označili za „katastrofální selhání“ systému, které zcela ochromilo posádku.

Boj o kontrolu nad strojem

Systém MCAS je rovněž považován za pravděpodobnou příčinu nehody letadla Lion Airu. Vyšetřovatelé nemluví pouze o podobnosti, někteří uvedli, že havárie byly „jako přes kopírák“. Závěry indonéského šetření ukázaly, že problémový program příď letadla nasměroval přímo do moře více než dvacetkrát, než došlo ke střetu s hladinou.

Piloti indonéského Boeingu prý do poslední chvíle bojovali o obnovení kontroly nad strojem a hledali řešení v manuálu. Na to, aby předešli neštěstí, měli ale jen 40 vteřin. Březnová nehoda vedla k tomu, že nespočet zemí včetně Česka uzavřel Boeingům 737 MAX 8 svůj vzdušný prostor.

MAX 8 dostanou nový software

Společnost Boeing začala urychleně řešit předpokládaný problém softwaru a tuto středu oznámila, že jej v letadle MAX upravila tak, aby se zabránilo chybné aktivaci stabilizačního systému MCAS. Tato aktualizace, která ještě nebyla schválena, má předejít opakování chybných operací systému, což je jádro bezpečnostních obav.

 

makmark ( 1. dubna 2019 08:54 )

Uz vidím, jak letecky úřad ten Novy vylepsemy software bez náročných testovacích zkousek za dva dny schválí. Boening prý obsadil všechny schvalovacky svymi lidmi. Tak se má podnikat. Čas jsou peníze. Ostatní se drou jak oslici

krtek. ( 31. března 2019 17:50 )

to je tak když si hrají s mobilem a nesoustředí se na řízení , akorát jim zazvonil...

Zobrazit celou diskusi